Alla inlägg den 11 december 2008

Av Dina - 11 december 2008 23:57

Idag har jag varit på den bästa föreläsningen jag kan minnas.

Det var med cheften för beroendeenheten här i Nacka.

Alla människor som har någon med ett beroende i sin närhet, vare sig det är familj, arbetskamrat, släkt, vän borde få gå på en sådan här föreläsning.

Gärna med den här personen!

Det var inte en föreläsning om alkoholism, utan om sjukdomen, dom olika stadier och medberoendet som det medför. Alla blir smittade. Det är oundvikligt. Även som profisionell personal blir man smittad. Allt han sa var så självklart! Även saker som man redan visste, för man har läst om det, men man läser det med sina egna ögon och sin egen logik. Därför drar vi logiska slutsatser, vilket inte existerar i en beroendes hjärna.

Allt det här vet man ju egentligen, men man fick ett helt nytt perspektiv. Nä, han var suverän! Och det här jag skriver nu liknar nog bara svammel, för om man inte var där och lyssnade så blir det kanske svårt att förstå. Men allt jag har läst om beroende med min kritiska hjärna och allt jag visste innan har verkligen fått ett nytt ljus. Underbart! Älskar upplysnig!

Observera att det här gör inte att jag ser alkoholister på ett annat sett än jag har sett förr. Men mig själv! Hur jag hanterar situationen kommer att vara helt annorlunda. Jag känner mig nästan frälst...:-)

Natti, natti

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards