Alla inlägg under april 2014

Av Dina - 22 april 2014 23:17

Den här påsken gick mig obemärkt förbi i den bemärkelsen att den skulle vara en helg.

Först för att jag jobbade fram till långfredagskvällen och sen för att dagen för flytten närmar sig med stormsteg och det går ganska trögt för mig.

 

Enda lediga dagen jag hade påskveckan var tisdagen och då var även AnnaMaria ledig och vi röjde som tusan här hemma. Många "braattha" saker åkte ner i svarta plastsäckar. Även saker jag inte ville skiljas ifrån var jag tvungen att göra mig av med pga den kommande platsbristen.

 

Samma dag blev jag även av med vardagsrumsbordet, soffborden, sidebordet och hyllan, snacka om att det kändes snopet..

   

 

Senare under veckan bekantade jag mig med i stort sett alla mina grannar, det var när vi skulle bära upp reglarna. Dom gick inte in i hissen så det var bara att kånka dem upp fyra trappor och varje gång jag skulle vända mig slog jag i varenda dörr...

 

Sovrummet ska ju bli två mindre sovrum. Och Max skulle fixa det om det inte vore för att han drog till Prag istället, men han skulle fixa det när han kom hem, tar inte mer än två-tre timmar att slå upp en vägg... Ja, men det ska dit en dörr också.... Och resten av det vi böhöver för att bygga som tex gipsskivor...?

Och här kommer fördelen med att ha varit gift ett par gånger, man har lite folk runt om sig som kan hjälpa till (såna som inte kan säga nej eftersom man är "familj"). Så jag skickade hans pappa på att skaffa det åt mig.

 

Lördag kom tack och lov Micke och hjälpt mig.

Min bror också, även om han och jag mest var handlangare.

*tjoff* sa det och så var det ett dörrhål.

     

 

Och så väggen.

       

 

Söndagen spenderades återigen på Ikea.

Efter 5-6 timmars letandes, måttandes och beslutandes kom febern som ett brev på posten. Helt olägligt. Men jag hade ju rekognoserat veckan innan så jag visste ju vad jag skulle ha i det mesta.

Sen var det bara att åka hem och bädda ner sig för trots det otroligt vackra vårvädret så huttrade jag och frös.

 

Måndag, feber eller inte feber var det bara att ta sig till lägenheten och sopa och våttorka allt byggdamm eftersom möblerna skulle komma idag.

Micke kom och hjälpte mig igen. Fyra gånger skurade vi hela lägenheten, och det är vid såna tillfällen man är tacksam för att den inte är så stor. Det var jobbigt nog.

Det blev en tidig kväll även på måndagen.

 

Idag har jag tack och lov varit feberfri, men jag bestämde mig för att ta det lugnt idag, för jag vet hur det blir annars, jag ligger utslagen på kvällen igen.

Men imorgon då blir det att jobba effektivt, nu är det inte många dagar kvar. Men väldigt många saker och alla mina nyinköpta möbler ligger oihopskruvade i sina kartonger och väntar...

 

Om jag genomlever den här flytten utan att få en stroke måste jag nog gå och tända ett ljus och tacka Gud....   

 

 

Av Dina - 7 april 2014 22:41

Första veckan i april är nu över, den gick på ett ögonblick.

Första april var jag i Nacka Forum på mäklarbyrån och fick alla nycklar och betalade för min lägenhet.

Efter åkte jag dit och ställde mig i den tomma lägenheten och undrade vad fan jag gjorde där.

Det här var inte ett ställe jag skulle vara på....

 

Verken jag eller Micke kan ta med oss några av våra nuvarande möbler till våra nya hem, så vi har fått lov att köpa nya.

Jag hade varit på Chili i sickla och beställt nytt köksbord och stolar och nu stod dom i hallen i nya lägenheten och väntade på att bli ihopsatta.

Jag har alltid varit en bra teoretiker men en usel praktiker, så det skulle bli intressant att se hur jag skulle få ihop detta helt själv.

Men när jag tittade på instruktionen fattade jag ingenting. Nada.

Jag kunde nästan gissa hur det skulle vara, men bestämde mig för att lägga ner.

 

 

Micke, som hade ringt när jag stod och packade upp, ringde senare igen för att höra hur det hade gått.

Dagen efter var han där och skruvade ihop det...

   

Till mitt försvar vill jag säga att även Micke tyckte att instruktionen var otydlig.

 

Resten av veckan har gått åt till att jobba och plocka ner och ihop saker här hemma, beställa och avbeställa osv..

 

Jag var nere på våran Coop och handlade, som jag brukar, och även om jag inte känner någon av personalen, så känner jag igen dom flesta av dem och dom mig, men när jag gick där i mina egna tankar så kom en kvinna som jobbar där och frågade: "Hur är det?"

Jag ryckte till: "Va?!"

Hon: "Hur står det till? Du har sett lite sammanbiten ut på sista tiden?"

Jag, log instiktivt och svarade snabbt: "Jasså? Jo, det är bra." Tog ett steg och stannade, om t om hon har märkt nåt och har omtanken att fråga så borde jag ha hövligheten att svara ordentligt, så jag vände mig om och förklarade att jag höll på att flytta och det var lite jobbigt just nu, till och från.

Och hon berättade att hon också var mitt uppe i ett "intressant" skede i sitt förhållande. Och det hela slutade med att hon inte tyckte vi hade ältat det här färdigt och att vi absolut måste träffas och dessikera det, sådär som bara vi kvinnor kan. ;-)

Vad ororar jag mig för? Det finns fantastiska människor runt om överallt. Alla som visade mig omtanke på FB när jag var ledsen, alla på jobbet, i grannskapet, ja, t om i affären. :-)

 

Efter historien med köksbordet, läs förnedringen, så besätmde jag mig för att alla möbler som måste skruvas ihop ska i fortsättningen köpas på Ikea, där dom har förstårliga instruktioner. Så jag och Yvonne, och halva Stockholm, åkte dit i lördags.

Vilken skillnad! När jag sa att jag ville titta på nånting var det ingen som suckade och ifrågasatte om jag verkligen måste titta på det nu, eller väste mellan tänderna att vi inte kom hit för att titta runt utan bara gå till dom avdelningarna som vi hade ett ärende till.

Men Yvonne sa bra "javisst!"  och så gick vi omkring och provsatt, och provlåg, vände och vred på saker och möbler.

Ångesten för flytten börjar avta och jag börjar faktiskt känna att det kommer att bli bra, jag tom ser fram emot det nu. :-)

 

 

Efter att ha gått omkring i sju timmar på Ikea sjönk mitt blodsocker så jag fick yrsel, så innan vi lämnade stället fick vi sätta oss och fika. Blodsockerfall är inte att leka med, det krävde två sockerbomber, just in case, ingen vill ju svimma på bussen.

 

 

Hela den här veckan har varit väldigt hektisk. Jag har somnat som en stock absolut senast kl 23. Inte likt mig. Jag har heller inte kunnat använda min laptop då den hade fått spunk, men Micke erbjöd sig att fixa den samt att bjuda på middag efter Ikea.

Så jag åkte hem, lämnade det jag hade med mig, tog moppen och åkte för att inta en ganska sen middag.

Medans Micke höll på med min dator, låg jag i soffan och slötittade på tv. Vaknade av att Micke frågade om jag sov.... Nä, jag mediterade?!

Morgonen var mer angenäm då han hade varit och köpt nybakad baugette och jag vaknade till kaffedoft.

 

Nä, too soon för övernattningar hur trevligt det än var blev det för rörigt i huvudet efteråt. 

Men jag gillar när jag får frukosten serverad, det är det som förstör allt, vore det inte för det hade jag sovit i min egen säng. Nä, det här går inte, jag blev på dåligt humör igen... Men det gjorde å andra sidan att jag blev väldigt effektiv när jag kom hem. :-)

Jag åkte till lägenheten med lite saker, bla mina gardiner som jag har i vardagsrummet och som jag tycker mycket om. Dom har Sarah och jag sytt för länge sen, eller det var mer Sarah som sydde, men vid några tillfällen satt jag bredvid som sällskap. Och det var då som jag kom på att grannen mitt emot, som jag redan har varit hemma hos för dom bjöd in mig den dagen jag försökte skruva ihop bordet, sa att det var bestämt att dom ska byta fönster och ballkong i sommar, det betyder att det inte skulle vara någon idé att sätta upp gardiner... *suck*

Jag gick runt i mitt tomma hem, och började öppna luckorna i köket, jag har inte rört nåt där, och upptäckte att nedersta lådan är inte bara en låda, det är en pall också! Fantastiskt till lilla mig! Det är nog meningen att jag ska bo där endå!

     

 

 

Idag var jag bjuden på lunch hos Perla, det var ett välkommet avbrott.

Jag var sen, som vanligt numera, så jag var tvungen att ta moppen i ösregent.

Ångrade mig att jag inte tog ett kort, jag var helt genomsur när jag kom fram, men den goda maten gjorde att jag inte brydde mig om nåt annat. Och mat med mig hem fick jag också så jag slapp att tänka på middag.

Tack Perla!

 


 

 

Av Dina - 7 april 2014 10:27

Mars är första vårmånaden.

Våren, när allt föds på nytt.

Nya blommor, nya blad osv...

 

För mig är det också mycket nytt som händer. Så det kändes helt ok att ta sig ner till Kungsträdgården den 18 mars för att fira Nouroz, det persiska nyåret, och det persiska nyåret inleds med Eldfesten.

Hela Kungsan var fylld med vackra glada människor, god mat och vacker musik.

   

Nyårsönskningar,  typ, man ska hoppa över eldarna och säga en ramsa om en önskning. Tyvärr fann det inte en susning att jag skulle lära mig den. Och inte heller hann jag önska mig nåt annat heller då jag hade fullt upp att koncentrera mig att inte få mina könshår uppbrända eftersom jag och Nasrin hoppade i början och då brann lågorna ganska höga.

 

Allt avlutades med ett spetakulärt fyrverkeri.

           

 

Min vana trogen började jag även ett nytt liv. Som jag gör varje vecka. Nu fick jag sällskap av min bror, hitkommen från en annan del av Sesamestreet....

     

Jag kan säga att han tog ut sig denna dag och rörde sig inte ur fläcken på flera dagar.

Så då blev det att båda tog en paus i vårat beslut att powerwalka varje dag.

 

Earth hour gick inte så smärtfritt som jag hade hoppats. Trots att vi har gjort det varje år sen det började så var det högljudda protester iår. Från Oliver då, som satt och spelade över nätet och var inte alls glad att datorn skulle stängas av. Så när vi andra släckte ner och satt och spelade traditionellt familjespel gick Oliver och la sig i protest mot att livet var så orättvist.

 

Jodå, det är helt nersläckt här, men min kamerablixt kan lysa upp månen. B t w, jag vann.

 

Sen vill jag säga att säsongen är igång igen. Moppen lagad och nytvättad! Förra sommaren körde jag dryga 400 mil med en. Få se hur långt jag kommer iår.

 

 

Hittills har jag inte börjat packa än... Jag jobbar på det men det går trögt...

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards