Alla inlägg under mars 2010

Av Dina - 31 mars 2010 09:56

Så kom torsdag och jag packade det sista inför våran resa.

Micke skulle skjutsa oss till Arlanda. Och som vanligt när det är Micke så ska vi vara i god tid. Mycket god tid.

Vi var på flygplatsen straxt efter 17 planet skulle gå 20:10.

Så jag och Yvonne bestämde oss för en fika innan incheckning, då den ändå inte hade öppnat.

När vi kom ner till incheckningen så var det kö, natruligtvis. En kö som inte rörde sig.

Vi köade över två timmar!

Det visade sig att förutom jag och Yvonne och en handfull till som skulle till Ungern så var planet full med passagerare som skulle till Libanon. Det var ett sådant kaos med packning, biljetter och ett sånt huller om buller så incheckningspersonalen gav tillsist upp och bara placerade folk i planet. Allt för att det inte skulle bli för mycket försenat, vilket det ändå blev.


Eftersom libaneserna ofta är många i familjen, och folk hade bara blivit incheckade satt folk lite här och där i planet. Så också jag och Yvonne, men jag lyckades möblera om mig så jag hamnade bredvid henne.

Men alla lyckade inte, och när dom sen ville tala med varandra så ropade man, det var en sån ljudnivå och ett sånt liv att vi böjrade skratta där vi satt. Det endas som kändes som om det fattades var getter och höns i kabinen.

Men eftersom det var en underhållande resa så gick det snabbt.

Och vi var klara för nedstigning.

Det var lite turbulens i luften så planet skakade något och det var väl enda gånger det blev tyst. Folk höll sig i sina säten.

Just som det skakade som värst och planet var på väg nedåt, fick någon för sig att skoja.

Fyllde "spypåsen" med lyft och *PANG*, världens smäll!

först så skrek jag till, men sen så började jag skratta. Jag älskar practical jokes!

Undra hur det gick för honom... :-)

  

Framme i Budapest! En timma senare än beräknat.

Utanför flygplatsen har dom en taxikur. Där säger man vart man vill åka och dom talar om vad det kommer att kosta och lämnar ett kvitto som man visar upp till chauffören. Du kan inte bli lurad. Skönt.

Här kommer ett par bilder från hotellet:

  

Såhär så det ut framifrån.

Vårt rum. Dom hade t om bäddat upp till oss för att vi kom så sent...

   

Taklampan. Vacker!

   

Badrummet och toaletten, nåt vi skulle verkligen bekanta oss med...

   

Efter en turbulent resa krävs en nattfösare. Vi hittade något inhemskt. Starkt som 17!

Jag hade vid det här tillfället fått feber. Jag fick det redan på planet. Kanske ses på bilden. Men efter det här var det natti, natti.

FREDAG:

Jag hade sovit dåligt på natten då jag kokade av feber. Minns inte när jag var så här varm sist. Vid ett tillfälle tog jag min sista krafter för att ta mig ut till badrummet där jag hade Alvedon. Tog två och sköljde ned dem med.... kranvatten....

Gick upp strax innan 8 för att hoppa in i duschen och sen ner till frukost.

Jag fullkomligt äääälskar hotellfrukostar! Trots feber!

     

   Musserande vin. Vi var natruligtvis tvungna att smaka. Men jag kan inte dricka så tidigt på morgoen så vi hoppade det. Vi var bland dom få som gjorde det faktiskt.

  

Upp på rummet igen. Fram med karta och hitta vad det var vi skulle titta på. vi hade ju sen innan planerat vad vi skulle se och på vilka dagar. Nu gällde det att hitta dem och en bra färdväg.

Sen går Yvonne ut på toaletten för att ta sina hälsopiller och sköljer ned dem med.... kranvatten....

Sen lämnar vi hotellet och går ut på stan med kartan i högsta hugg!

Det vi märkte av Budapest är att allt står på deras språk. Om något står på ett annan språk så var det mest italienska, franska eller tyska. Ungraran pratar inte så bra engelska heller. Men mycket trevliga och hjälpsamma människor!

Budapest är rent och fint. Fantastiska byggnader men dom flesta behöver en ansiktslyf. Det var lite medeltid över hela staden.

Ungrarna är resliga människor. Så ni kan ju förstå hur jag och Yvonne försvann där bland dem.

Det här var den enda skyllt i Budapest som stod på engelska:

  

Och här är byggnaden:

Nåt som var väldigt possitivt med ungrarna var att när dom byggde nytt i deras stad så slängde dom inte upp några fula schabrak, utan behöll arkitekturen som staden hade. Mycket smakfullt och vackert, bravo!

Exempel:

   

Ny byggnad i gammal sil.

Första stoppet var Operan. En vacker byggnad. Men det är mest detaljerna som gjorde det vackert. Och detaljer är ungrarna mästare på!

     


Efter operan styrde vi mot Stefanbasilikan.

En gigantisk stor kyrka mitt i city till minne av den store Stefan, eller Istvan, som dom kallar honom.

I basilikan finns en relik av vad som tros vara hans högerhand, men jag tror inte det var det. Den var så liten och om han ser ut som dom har avbildat honom var han en stor och reslig man, handen ser ut att komma från en 14-åring. Men det är inget man säger högt där.

  

Från sidan

Innuti, fast bilden är inte rättvis, såhär såg det ut när man kom in, basilikan är enorm.

   

Stefanbasilikan framifrån.

Här bestämde vi för att det var kaffepaus. Och det var väl här som det började. Varför man inte ska dricka kranvatten utomlands...

Men det började smått, för att sen bli värre och värre.

Härifrån gick vi mot parlamentet.

Med stopp för toabesök lite här och var. Det var hemskt! Magarna värkte, mullrade och krävde toalett NU!

     

  

Parlamentet. Och i Budapest blommade krokusarna...

Parlamentet ligger precis vid Donuafloden och på andra sidan låg Budapestpalatset och deras motsvarighet till Ga Stan.

Vid det här laget var orkade vi inte gå upp dit så vi tog en lift och åkte upp med, annars fanns det en jättevacker gångstig. Men vi vågade inte med våra magar.

  

      Yvonne i liften med kartan i högsta hugg, för att se vart vi skulle när vi kom upp. Men det första vi var tvungna att göra när vi klev av liften var att besöka toalett, igen. Som tur var fanns det många uppe på berget!

Stefanbasilikan tronar på andra sidan.

     

Den här vaktar slottet...

By the way. Vi gjorde det på slottet, också... ;-)


Bilder från slottsparken.

För turister, men kunde, mot en peng, få en falk över sig så fick man fotografera. Jag stod över!

  

Den stora vita byggnaden med torn är parlamentet, den är också enorm, så när vi var utanför var vi tvungna att fotografera den i tre sektioner, nu fick jag med hela.

Häruppe skulle vi dessutom på vinprovning. När vi inte hittade stället frågade vi en kvinna, och hon sa, 10 min tillbaks på gatan. Vi gick tillbaks i tio min. Nada. För att göra en lång historia kort, så hamnade vi tillslut under slottet i en labyrint av källargångar. Någonstans mitt i öppnade sig stället och en biograf med slottets historia visades, vid det här laget var vi inte alls intresserade. Vi ville komma ut, åtminstonne upp för det var rått och kallt därnere. Ingen vinporvning, min feber hade blossat upp ordentligt igen och jag hade inte tagit med mig mer Alvedon. Det var dags att återvända till hotellet.

  

  


Hemma på hotellet igen var det dags för en uppfräschning.

Och sen var det meningen att vi skulle på opera. Men eftrsom jag hade feber så hoppade vi det. Vi gick ner till restaurgangen på hotellet och åt en fantsktisk god middag, drack en jättegod Cosmopolitan för att sedan dra oss in till pianobaren för att avsluta kvällen där med en god Cognac.

Jag vill bra tillägga att han som spelade piano var jätteduktig, och bra för det fick han som bonus mig att sjunga till hans spelande. Han flydde efter ett tag... :-/

Men jag och Yvonne hade roligt!



    

   Yvonne innan middagen...

  

Och jag innan sången...

Fortsättning på dag 2 kommer senare, nu måste jag rasta hunden...

Av Dina - 30 mars 2010 12:15

Lasse arbetar hårt på jobbet, men hinner med bowling två gånger i veckan och spelar golf varje lördag.


Hans fru tycker att han jobbar för hårt, så på hans födelsedag tar hon ut honom på en lokal strippklubb för att bjuda på något extra och överraskande.


Dörrvakten på klubben hälsar på Lasse och säger: "Tjenare Lasse, hur é läget?"

Hans fru blir lite överraskad och frågar om Lasse varit här förut.

"Nej då," svarar Lasse. "Han är med i samma bowlingklubb som jag".


När de satt sig vid bordet kommer servitrisen direkt med en öl till Lasse och säger: " Du vill väl ha Carlsberg som vanligt?"


Hans fru börjar bli besvärad och frågar: "Hur visste hon att du vill ha en Carlsberg?"


"Jag känner henne lite, hon serverar ibland på golfklubben. Jag tar alltid en bira efter första nio hålen, älskling."


En strippa kommer fram till Lasse, lägger armarna om honom och stryker sin kropp väldigt sexigt mot honom och säger: "Hejsan Lasse! Vill du att jag kör den vanliga dansen här vid bordet?"


Lasses fru blir vansinnig och tar sin handväska och rusar ut från klubben.

Lasse följer efter och ser att hon kliver in i en taxi. Innan hon hinner slå igen dörren, smiter han in bredvid henne i taxin.


Lasse försöker förgäves förklara att strippan måste ha blandat ihop honom med någon annan, men hans fru tror inte ett ord på vad han säger.

Hon skriker som en besatt och kallar honom vid alla fula ord hon kan och några till.

Taxichauffören vänder sig till Lasse och säger: "Oj, idag har du visst fått tag i en riktig jävla markatta!"


Lasse kommer att begravas på lördag.


Av Dina - 25 mars 2010 13:41

Sitter nu färdigpackad!

Om två timmar kommer Micke hem och då åker vi till Arlanda!

Vet inte hur tillgången på datorer ser ut dit vi ska, men om inte annat så sitter jag väl här på måndag.


Kram

Dina

Av Dina - 24 mars 2010 09:33

Är det någonting jag verkligen avskyr så är det girighet!

Jag verkligen hatar sånt.

Så när en person som jag i många år har sett upp till och beundrat visar sig vara en gam, då mår jag verkligen illa.


Den person jag syftar på just nu är Marie-Louise Ekman.

Jag har verkligen sett upp till henne, så jag satte verkligen mitt the i halsen när hon i TV sitter och säger, jag citerar:

"... jag har en skrattretande låg lön..."

 

Hon har en lön på 85 000 kr/mån.


Om hennes lön är skrattretande låg, då måste min "lön" betraktas som allmosa!?


Jag ser inte upp till henne längre, tvärt om, varje gång jag ser hennes ansikte numera så hör jag Magnus Uggla i bakhuvudet sjunga "Illa, jag mår illa...."

  

Skäms!

Av Dina - 23 mars 2010 08:16

Efter olyckshändelsen i fredags har jag handen åter i skena.

Igår gick större delen av dagen till att åka från Boo VC till Nacka Sjukhus.

Jag hade även bokat in yoga till igår kl 17 och blev glad när jag märkte att jag skulle hinna vara med på den. Det var lite osäkert eftersom när kl var 15:15 var jag fortfarande på röntgen.

Men Micke hämtade upp mig och körde mig till Friskis så jag hann.

Men jag önskade att jag inte hade gjort det.

Kunde bara vara med på hälften av övningarna. Och dom gjorde jag dessutom halvdant. Sen som pricken över i så sträcker jag nacken på hö sida i någon konstig ställning och då tappade jag lusten helt.


Kom hem och åt min Veggogryta som jag gjort i ordning och slocknade innan kl 21. Vet inte när det hände sist...

  

Av Dina - 22 mars 2010 09:46

Det är vad många kvinnor måste gå för att hämta vatten. Många gånger inte ens rent vatten.

  

För att förbättra livskvalitén för alla dom tusentals människor sa anordnar Live Earth i Stockholm den 18 april Run for water.

Det kostar 200 kr att gå/springa dom 6 kilometrarna runt stan. Från Kungsan genom G:a Stan.

Och 250 om man vill vara med att tävla.

Jag ska gå.

Hoppas fler vill det, anmälan kan göras här:

http://waterrun.se

  

Jag har "snott" bilderna från deras sida, hoppas dom inte blir sura..   

Av Dina - 20 mars 2010 21:45

Visst är det konstigt, när man inte har tid, eller dåligt med pengar eller bara råkar gå in i en affär när man inte har för avsikt att handla, då hittar man hur mycket som helst som man vill ha. (Ok, Sarah, jag säger det själv, eller när man gått ifrån sitt bankomatkort). Men när man ger sig ut för att man måste shoppa, ja då finns det plötsligt inget som passar eller faller en i smaken.

Så var det i torsdags. Det var min lediga dag och den hade jag avsatt förmiddagen till att åka till Forum. Det som jag absolut måst köpa innan min Budapest resa var en ny bikini. Jag hade köpt en mycket fin i sommras men den glömde jag på Sydpoolen.

Det tog mig två och en halv timme att hitta en bikini.

Jag hittade många men ingen som satt bra över bysten, som vanligt...

Men så hittade jag tillslut denhär, egentligen med en annan typ av överdel, men den första överdelen satt inte heller bra. Så jag tog den här och vips! Min byst var som borta! Underbart! Satt så jäkla bra!

  

Sen det obligatoriska läppglanset:

Den här var så liten och söt så jag var tvungen att köpa den. :-)

Sen gjorde jag någonting som jag väntat länge på att göra.

Jag har tvekat då Mia och hennes polare går med sådana, men jag har tyckt att dom varit så himla snygga så jag ville också ha ett par.

Jag gick och köpte mig ett par jeanslegging, eller vad fan dom heter! :-)

Dom satt som en smäck! Jag blev så nöjd! Nja, det där med att jag ska skaffa mig en mer mogen stil som jag har intalat mig, det får nog vänta några år till....  

     

Mia

Av Dina - 18 mars 2010 14:35

Mia sitter och läser sitt horoskop, fiskarna (och du kan också ta åt dig nu Sarah), och där stod det, jag citerar: ...man kan hitta ett visst irrationellt beteende.."

Hon stannar upp i läsandet, tittar i texten igen och utbrister irriterat:

-Hur kan dom påstå något sånt?! Jag är den mest logiska människan jag känner!!!


Ehum... Av familjepolitiska skäl kommenterar jag inget mer...

Mia, som hon alltid borde se ut...  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards