Alla inlägg under mars 2010

Av Dina - 16 mars 2010 22:29

Så bänkade vi oss andaktsfullt för att se Melodifestivalen. Skulle rätt låt vinna iår?

Och så var man ju jättespänd på The Grand Finale. Dolph skulle dyka upp igen efter att eggat oss och byggt upp våra förväntningar i 4 veckor.

Men vad hände? Plattfall. Dolphs Grand Finale visade sig vara en djup stund med kloka tänkvärda ord...?! Av han?! Nalle Phu låter mer trovärdig än han...


Men för att informera mina vänner i utlandet om vad dom missade, här kommer den för iår sista sammanfattningen av Mello.


1. Darin - You out of my life - Jag börjar tro att Sverige ligger lite "off" från övriga Europa. Det ligger för högt upp på kartan helt enkelt. Europa ääälskar låtar som talar till hjärtat. Vilket den här låten gjorde. Jag satt i soffan och kände smärta, jag var för en stund i ett förtrollat underbart land typ Casablanca där dom älskande skills åt... Ja, tills Micke sa: 7 poäng. Och då kom jag tillbaks till verkligheten. Men den här hade gått lååångt! Men jag kan också förstå varför den inte gick enda hem här. Det låter inte så trovärdigt när den sjungs av en pojkspoling som inte ens har fjun i ansiktet. Och hans klädesval? Helt i vitt? Kopia av förförra årets vinnare kändes det som. Och dessutom hade han två skjortor på sig... Vart var hans mamma någonstans???


2. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar - Hon skulle ha gått på sin brors bröllop istället för att fjanta sig på scenen och ta upp värdefull sändningstid. Vilken tur att ingen vågade! Och vems var skorna hon hade på sig? Inte var dom hennes iallafall då dom såg ut att vara minst 2 stl för stora.


3. Andreas Johnsson - We can work it out - Passande namn på sången. För det är det han hade fått säga när Irland stämmer honom för copycat. Det finns bara ett U2! Det här tilltalade mig inte alls. Så fort han sjungit klart hade jag glömt låten.


4. Timoteij - Kom, kom, kom - För mig personligen var detta rena rama kräkmedlet. Men, detta skulle kunna ha en chans. Mycket trallvänlig låt som fanstnar likt tuggummi under ens skosula. Fyra stycken snygga blonda tjejer. Jo, motvilligt gav jag den 7 av 10, för detta hande med all säkerhet gått hem.


5. Peter Jöback - Hollow - Det går inte att inte älska den här låten. Detta var absolut ingen låt att skicka till Europa. Men Peter är duktig. Låten fastnar och man sveps bort i denna svultsiga ballad.


6. Ola - Unstopeble - Now we talking! En fartfylld låt som sitter. Man dras med och vill upp och bara dansa loss! Denna var tillsammans med Darin mina favoriter.

Och tro mig, denna låt kommer gå het på svenska charterresemål!


7. Jessica Andersson - I did it for love - Jag vet att första gången jag hörde den sågade jag det totalt. Jag tar tillbaks det nu, det här är en låt som verkligen har vuxit! Kommer garanterat att bli en långkörare på "Svensktoppen". Men vad hade tant Jessica på sig?! Nästan exakt en sån där klänning hade min mamma på sig när min kusin gifte sig. Skärpning, Jessica!


8. Salem al Fakir -  Keep on walking - Vilken kup! Mitt i dyker Björn Gustavsson upp! Salem som hade en mycket bra låt, verkligen bra, och charm till förbannelse, ägde redan scenen och så smög sig Björn in och nummret blev mer än fulländat! Det blev underbart! Och Björn är ju Björn, trots att han höll sig i bakgrunden och inte gjorde så mycket så belv det en hel del! Ah, kul!


9. Anna Bergendahl - This is my life - Alltså, jag tyckte mycket om låten och jag hör den gärna på radio. Men den kommer nog tyvärr inte ta sig förbi semifinalen. Som jag sa tidigare, trevlig låt. Hon ska ha credit för att hon trodde på det hon sjöng, vilket gjorde låten levande.


10. Erik Saade - Manboy - Erik verkade ha roligt på scen och det smittade av sig. Sen är han dessutom sockersöt, vilket också påverkar en hormonstint hjärna. Han var bra, han var underhållande, men inte heller detta var något att skicka ut i den stora världen...


Efter våran, min, Susannes, Micke och Staffans, poängräkning såg det ut såhär:

1. Salem

2. Darin

3. Ola

4. Anna Bergendahl

5. Timoteij

6. Erik Saade

7. Peter J och Jessica

8. Andreas

9. Pernilla W


Nytt för iår var att man bjudit in sex internationella juryn för att få hjälp med vilka låtar som går hem i Europa. Deras favoriter var:

Ryssland - Darin

Serbien - Ola

Grekland - Darin

Frankrike - Salem al Fakir

Irland - Ola

Norge - Salem


Och dom låg i toppen efter det att dom inhemska och dom europeiska jurysarna röstat. Så kom folkets röster. Och vem vann...? Anna Bergendahl!

  

Grattis, Anna!


Jag tror att det vi var rörande överrens om när detta var slut är att vi hade rätt hela tiden, Europa talade för det, men var det någon som lyssnade?! Nää-ä!






Av Dina - 16 mars 2010 21:38

Länge nu har jag sagt att jag ska återvända till Friskis och Svettis.

Yogan och dansen är det jag har saknat mest.

Susanne har pushat på mig så i söndags bokade jag plats.

Och tog mig i kragen och gick dit!

Helt underbart, kan inte vänta tills nästa gång!


Hem igen och med nya krafter fortsätta med middagen som jag hade förberett.

Piccata m Grönsaker och Risotto.

Det var första och sista gången jag gjorde risotto. Not my cup of the...

Men det andra var gott!

  

Av Dina - 15 mars 2010 20:45

Klicka på bilden så blir den större.

     

Av Dina - 14 mars 2010 19:53

AnnaMaria ringde mig igår på förmiddagen och frågade om jag inte kunde möta upp henne i Slussen med en femhundring.

Vila hade nämligen outlet och hon ville att vi skulle gå på den.

Det gjorde vi. Efter backe upp och backe ner på söder kom vi till ett hus.

Vi gick ner i källaren och genom en gång. Efter ett tag öppnade sig ett jätterum med massor av kläder. Det var Vilas våroutlet.

Jag hade bokat upp mig redan på förmiddagen, så jag kunde inte vara där så länge, tyvärr, men jag gick inte tomhänt därifrån heller.

Jag fick med mig en vårjacka, en kappa och ett jättefint linne.

För en spottsyvel.

  

  

Med mina fynd i handen sprang jag tvärs över till gamla stan för en fika med Yvonne.

Sen hem för att göra oss iordning för att åka till våra goda vänner Susanne och Staffan för att se om rätt låt ska vinna iår...

Av Dina - 14 mars 2010 10:19

Maximillian. Idag fyller han 20 år!  

  


Av Dina - 12 mars 2010 22:17

Min halsduk är färdig. Det var den sen en tid tillbaks, men Mohamed som jag stickade den åt hade åkt hem till Egypten.

Men nu var han tillbaks och se så fin han blev i den! :-)

Nu undrar jag vem som vill ha en halsduk.

Jag vill nämligen sticka igen.

Eller om jag ska göra en sjal...

Japp! Jag ska göra en sjal och jag vet till vem.... ;-)  

Av Dina - 12 mars 2010 13:26

För några veckor sedan fyllde AnnaMaria 18 år.

Festen hölls i Skurustugan, för dyra pengar.


En våning upp i stugan, låg "danssalen", in dit gick det två svängdörrar med en ruta i. En av dem gick sönder.


Naturligtvis får vi stå för kostnaderna, självklart. Jag bad dem ringa en glasmästare och skicka fakturan till mig.


Igår kom fakturan på 1.300 kr.

Jag var nöjd att det inte var så saftigt och skulle idag till och betala in det när jag upptäckte att den totala kostnaden var 1.300 kr.


Jag hade redan när jag hyrde stugan betalat 1000 kr i depositionsavgift.

Dom fick dom behålla, allstå så ska jag bara betala 300 kr.

Irriterat ringer jag upp dem idag för att påpeka att jag redan betalat 1000 kr.

Men alla är så jäkla upptagna.

Sure! Svara inte när jag ringer, men dom glömmer en sak: Jag går förbi Skurustugan på väg till jobbet.... Moahahaha..

Av Dina - 12 mars 2010 09:42

Hon skrev nämligen i en kommentar att jag är en riktig matmamma.

Och det är sant! Jag har blivit det. Ni ska veta hur mycket som inte kommer fram här i bloggen... :-)

Men när jag tänker efter så tänker jag väldigt mycket på mat.

Och jagar mina barn, som för övrig blir galna på mitt tjat att "ät lite", "har du ätit?", "ta mer", "ska du bara äta det där?!" osv...

Jag blir mer och mer en typisk grekisk mamma...


Alltid när man är i Grekland, och jag minns speciellt när jag var barn, så blir man matad. Eller dom propsar på att man ska äta. Och "tack, jag är mätt" är ett ord som dom inte hör.

Att neka mat är en förelämpning och går helt bort, samma sak är att bara ta lite.

Sådär ska jag aldrig bli! tänkte jag då.


För er som har sett filmen "Mitt stora feta grekiska bröllop" och tyckte den var kul vill jag bara säga. Det är inte en komedi, det är en dokumentär. Precis så är det!

Jag var och såg den tillsammans med Micke (svensk), Antonia som är grikiska och tillsammans med Kjelle, också han svensk, och vi kände igen oss helt!

T om den förhatliga grekiska lördagsskolan... Been there...

Iallafall Toula tvingar dit sin dotter i slutet på filmen.

Jag jagar mina barn och deras vänner med mat.

Är det så det blir, hur mycket rebell man är i unga år, så går man tillbaks till sina rötter med åldern..

"Ränderna går aldrig ur en tiger"

"Mamma är lik sin mamma"

Det ligger nog nåt i det iallafall... :-)


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards