Alla inlägg under juni 2014

Av Dina - 15 juni 2014 23:17

I pingsthelgen gifte sig min kusin Alexander med sin Sofia.

Mamma, jag och Micke var bjudna, men eftersom Micke hade ett dödsfall i släkten så åkte han ner till västkusten.

Ett ypperligt tillfälle för Sakis att ta hans plats och träffa våra kusiner som han inte har sett på hur många år som helst. Men eftersom bruden inte kände honom så ville hon inte att han skulle komma. Tyvärr betyder detta att hon aldrig kommer att få lära känna honom nu. Greek style. Trist!

Brudparet var mkt fina. Tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild då Sofia inte ville att någon skulle lägga ut bilder på henne.

     

Min förrätt, sen satt jag med ansiktet i maten och glömde fota. Ja, jag var hungrig.

 

Den i särklass bästa brudvalsen. Det var en uppvisning. Perfekt!

 

Veckan efter det bestod mest av att pendla mellan olika läkarbesök för mamma och shoppingstråk.

När vi var på Götgatan så var det tydligen Stockholmsmaskerad.

Det här året har jag missat allt tydligen. Kulturnatten och andra roligheter jag brukar gå på. Iår, nada!

Men till nästa år får jag ta reda på vad den här maskeraden handlar om. Många tjusiga dräkter passerade förbi oss.

 

 

Förra lördagen satte vi oss på pendeltåget ut till Andreas och Nisa.

Jag måste säga att det gick väldigt smidigt. Och jag tror nog att jag kan hitta vägen med moppen också. Hur långt är det till Bro egentligen?

     

Jag ville ta kort på alla fina barnen också, för dom har ju en del, men det var hopplöst att fota dom. Jag hann inte med.

Den enda jag kunde fota var lilla Theo, eftersom han var fastspänd i en stol.

Och den ungen är en riktig Botis. Både min mamma och Leo har en förkärlek till köttben. Han tog revbenet som om han aldrig gjort nåt annat och började gnaga.

 

Och vad dom än säger, Theo, så är smilgroparna efter mig!

 

Ett mycket påtagligt problem här hemma har varit min mammas hörsel. Eller rättare sagt brist på hörsel.

Detta är inget som kommit nyligen, men nu är det så illa så t o m hon tycker det är jobbigt. Då skulle hon bara veta vad vi tycker...   

 

Så jag hade även bokat tid för undersökning. Den undersökningen var mkt intressant då min mamma envisades med att berätta att hon hör dåligt endast på ena örat. Inte ens när audionomen printade ut resultatet och visade mamma gav hon sig. Hon hörde lika dåligt på båda öronen. Och den var inte lite heller...

Sen gjorde hon misstaget att fråga mamma hur hon ställer sig till hörapparat?

Mamma skulle ha behövt hörapparat för tio år sen, det säger väl en hel del hur hon ställer sig till. Hon försökte att igen övertyga experten att hon bara behövde en hörapparat.

 Jag blev till sist tvungen att sätta ner foten ordentligt och det hela slutade med att två hörapparater provades ut.

Jag gillade undersökningsrummet.

I det stod ett stort kassaskåp som var madrasserat på insidan och på golvet stod en stol och en liten fläkt, där skulle mamma sitta. Ett sånt önskar jag att jag hade hemma.

 

Där inne sitter mamma. Inget för klaustrofobiker.

Jag fick bjuda surpuppan på mjukglass sen för att hon skulle bli på bra humör igen. Jag undrar om inte hon börjar sätta det i system? Hmm....

Och för att jag skulle bli glad så köpte jag en väska.

Jag har inte köpt en på huuuur läääänge som helst! Och tänk på att jag fick slänga en hel svart plastsäck med väskor när jag flyttade. Jag behövde den här faktiskt!

Ja, det var väl det i stora drag.

 

Av Dina - 4 juni 2014 10:38

Min väninna Fatoumata har varit i sitt hemland Gambia och hälsat på och när hon kom hem fick jag två klänningar.

Den ena norpade min mamma.

 

 

Den andra jag.

 

 

Mamma vill gå ut i ormrådet och se om hon skulle bli inbjuden någonstans.

Själv väntar jag nu på en middagsinbjudan från mina Afrikanska vänner, för jag är redo!   

 

Av Dina - 2 juni 2014 12:19

Jag tog två veckor semester i och med att mamma skulle komma.

Hon överraskade med att stanna i en månad, och dom här två veckorna kan vi kalla för semester...

 

Dagtid tillbringas dom gärna i Nacka Forum vilket kan vara trevligt ibland, men hon vill gärna åtiminstonde titta förbi där varje dag.

Om det verkligen är ont om tid och man lyckas övertyga henne om att vi verkligen inte hinner till Forum för vi har annat inbokat duger emellertid Orminge C.

 

I torsdags tog vi bussen in till stan, jag skulle till en butik på söder, men hade missat helt att det var röd dag och den var stängd.

Mamma ville strosa i Gamla stan, också ett måste när hon är i Sverige, men jag vägrade. Det blåste och jag behövde nåt att ha på mig på min kusins bröllop som skulle vara i helgen.

 

Köpstråken i city var öppna, tack och lov, och vi kunde tillbringa flera timmar i blåsvädret.

För att göra mamma extra glad, var tvungen att blidka henne med det bästa hon vet då hon provade ut tre par byxor, tog alla och gick till kassan utan att titta vad dom kostade. Men hennes min när expediten sa summan var priceless! Hon såg ut som hon fått en hink kallt vatten över sig....

Jo, jag kom ifrån ämnet, för att trösta mamma bjöd jag henne på kebab. Någonting man absolut kan äta fem dar i veckan, enl henne...

 

 

Sen vill jag passa på att gratulera min bror, som pga av en miss och med endast en dags varsel, klararde körtest och uppkörning. Bravo!

Champnagen fram, eller, nåja, mousserande vin, bland det få bubbliga jag kan dricka.

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards