Alla inlägg under juli 2014

Av Dina - 18 juli 2014 19:54

För säkert en månad sedan såldes lägenheten precis under mig.

Den/dom som har köpt den har inte flyttat in än utan håller på att renovera.

I början så var det en firam här, men nu så andar jag att hen fortsätter på egen hand.

Bara det att (och jag förstår det) kan inte vara här dagtid då hen antagligen jobbar och så är det fint väder nu också, så han kommer ibland och sätter igång borren på inte alltid så bra tider.

 

Grannarna som har balkongen precis bredvid den nyinflyttade har ett mycket hetsigt temprament. Jag har personligen inte störts verken av den ena eller den andra, men jag hör hur snacket går i huset samt att min bror brukar berätta.

 

Förra helgen satte grannen nedanför (den nya alltså) att borra ganska sent så hans granne, (den väggivägg med hen) fick spader och slog till hens balkong så hårt så hela min lägenhet skakade, jag bor alltså ovanpå dom här.

 

Idag kom den nya grannen till sin lägenhet vid 19-tiden för att börja borra.

Precis som grannen bredvid ska sätta sig och äta. Han blev skogstokig.

Jag har suttit på min balkong som är ovanför dem hela kvällen och grannen som skulle äta har varit på dåligt humör hela eftermiddagen.

Så nu skriks det. En borrar, en sätter på tecnomusik så högt så min lägenhet skakar, jag sitter på balkongen och underhålls av showen.

 

JAG ÄLSKAR ATT BO HÄR!!

 

På rikgit! Det här var ett toppenköp! Om jag någon gång vill bli road så går jag bara ut på balkongen! Det är toppen!

Och för dom som vill se, så finns det hur mycket bragiga platser som helst.

 

 

Själv sitter jag med ett glas rom.   

 

 

Av Dina - 18 juli 2014 18:39

Igår, kvart över fem ringer Yvonne och säger att hon är på väg.

-Redan? undrar jag, vad ska du göra där så tidigt?

- Vaddå tidigt, svarar hon, bordet är ju bokat till 17:30...!

 

Paaaniiiik!!

 

Efter att ha väntat 10 minuter på att dom ska svara på Nacka Taxi ger jag upp och ringer Taxi Stockholm.

Jag tror aldrig att jag har fått en taxi så fort. Å andra sidan lät jag som om det brann...

 

Jag satte mig i taxin och sa till chuffören att han liknade min granne som bodde mitt emot mig, men som flyttade till ett hus två veckor att jag flyttade in.

Han frågade mig hur jag trivdes nu i lägenheten och jag tittade på honom och undrade hur han visste att jag har flyttat till lägenhet?

- Men det är ju jag som var din granne mitt emot!

 

Ja, jag sa ju att ni var lika... *lite generad*

Och så började jag berätta att det inte bara var jag och Oliver som flyttade in, utan plötsligt bodde vi sex personer i min lilla lägenhet.

Och han sa att i Syrien (som han kommer ifrån) har dom ett ordspråk som säger: "Om ditt hem är för litet, är ditt hjärta stort".

Jag tyckte det var fint.

 

På Sturegatan 6 ligger Taverna Brillo där Yvonne hade bokat bord.

Och när jag kom in där överraskade hon med att tagit med Kirill och Tomas också.

Det är alltid lika kul att se ansikten på människor man tycker om.

Vad jag kan säg om Brillo, är att det är toppmodernt, hipt, dyrt och maten en besvikelse.

     

 

Eller, besvikelse var kanske att ta i, men jag måste säga att jag tycker Stockholm har bästa utbudet av restauranger i världen och ett kök att verkligen vara stolta över, men när det kommer till vegetariska alternativ suger nästan varje restaurang. Man har i stort sätt olika sallader att välja ibland. Dåligt!

Så även här.

Det fanns en vegetarisk pizza för 250 kr, stekt broccoli m fetaostsmulor och solroskärnor för 175kr eller Spaghetti med olivolja och vitlök för 225 kr.

Jag tog spaghettin, och smaken på den är min latvariant jag åt hemma innan jag fick barn och absolut inte la ner någon energi på att laga mat.

 

Jag fick jättefina blommor och kubansk rom som jag var tvungen att smaka på när jag kom hem. Jag kan defnetivt rekomendera den! Kommer att bli en ny favorit här hemma.

Jag har druckit kubansk rom förut, men den var hämtad från Kuba och finns inte här och den var stark och jag minns inte så mycket mer...

 

 

 

 

 

Av Dina - 13 juli 2014 23:16

Och äntligen fick jag lite ledigt.

Jag har haft väldigt fullt upp sista tiden så lediga dagar var bara sånt jag hörde att andra hade.

Men så i början på veckan hade jag ledig både måndag och tisdag.

Jag bestämde mig snabbt för att beta av alla "måsten" redan på måndag så att jag åtminstone kunde få njuta av en dag med absolut ingenting.

 

Så på tisdagen bjöd jag in mig hos Susanne, det hade jag haft i bakhuvudet redan dagen innan att jag skulle göra för att jag hade inte träffat henne på länge och saknade henne och det jag saknade mest var våra korsordsstunder.

Jag har åkt moppe ut till Susanne och Staffan tidigare, men inte ensam. Men jag bestämde mig faktiskt redan då jag fick moppen för första gången att om det bara var en väg jag skulle lära mig med den så var det vägen till Susanne. Jag hittade dit utan att tveka en endaste gång!

 

Förutom fika och korsord togs dom det braiga intiativet att ta en tur med båten och äta lunch ute på någon ö. Kan det bli bättre?!

       

 

Sen några outhärdliga dagar på jobbet i dom bastuvarma korridorerna och så blev det helg och min födelsedag.

Inte för att jag tycker att det är nåt att fira numera. Och dessutom så är 29 inte jämt.

Jag vill passa på att tacka alla för att ni tog er tid en varm och solig julidag och grattade mig.

Jag kan tala om att jag, när jag ville fira födelsedag, tyckte det var piss att fylla år mitt i juli. Antingen var alla bortresta eller så var jag det. Och var jag det så var jag i Grekland, och där firar man inte födelsedagen något nämnvärt, man firar namnsdagen istället eftersom det är namn som även bärs av ett helgon eller annan betydelsefull person och det är stort....

 

Nåväl, jag "firade" med nästan hela familjen. Min underbara AnnaMaria var bortrest, men killarna var här. Och brorsan också förstås.

Hela skarpövägen är full av fina grillplatser så vi (som var minst i antalet) tog den största. Men så hade vi dessto fler souvlakia att grilla.

 

Vi skulle spela kubb var också planen, men det började blåsa kallt så vi gick in och fortsatte våran grekiska afton hemma. Trevligt var det iallafall och jag fick världens sötaste örhängen av mina barn.

 

Jag hade varit på systemet tidigare, jag vet att det finns ekologiskt vin, men inte sprit, fast igår hittade jag det!

Jag hade inga glasögon och trodde det var vodka, men det var det inte, så istället för att dricka det rent som jag brukar, blandade jag grogg av det. Det var gott!

 

Slutligen vill jag slå ett slag för qornfiléerna. Vi grillade dom igår åt mig eftersom jag inte ville ha kött. Föruom att dom såg trista ut så smakade dom himla gott! Jag hade marinerat dem innan i olja, citorn och salt.

Det var som att äta kycklingsouvlaki m pitabröd.

 

 

 

Av Dina - 6 juli 2014 13:09

Igår, den i år hittills varmaste dagen, vad det dags att klä upp sig och åka in till stan på dop.

Världens mulligaste och gulligaste Felicia skulle döpas i den katolska kyrkan på Söder.

 

     

 

Sen åkte vi alla ut till deras hem i Huddinge där dom hade lagat huuur mycket mat som helst.

Sen, när jag var färdig att spricka, du dukades det fram kaffe och lika mycket tårtor och bakelser...

Men jag var förberedd, det är inte första gången jag är på middag hemma hos dem, jag vet hur mycket det brukar vara, så jag hade tights (resår vid midjan, alltså) och en klänning som inte satt åt någonstans. Det betyder att jag kunde äta som jag ville utan att någon såg att min mage var sprickfärdig!

 

Den sötaste bakelsen var ändå huvudpersonen.

 

 

 

Jag glömde bort att jag skulle sno med mig henne när jag gick hem eftersom hon sov.

Men jag tar henne nästa gång!

Tack för igår Edmer och Valery, det var jättetrevligt att se er och alla barnen igen, det går på tok för lång tid emellan!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards