Alla inlägg under december 2009

Av Dina - 30 december 2009 13:06

Igår när vi kom hem efter att ha storhandlat på Maxi, ringde ett par kompisar till oss Maria och Björn och tog intiativ till umgänge.

Tiden går fort när man har trevligt och vips var kl 00:20, dags för dem att åka hem.

Innan vi plockat undan och så, blev väl kl närmare 01:30 när jag kröp ner i min säng.

Jag var nästan på väg att somna när min älsta son, Max, som hade varit på Ålandskryssning med efterfest, hittat hem. Tyvärr var han i det stadiet att han inte kunde hitta nyckelhålet eller dörrklockan heller för den delen, så med ett ryck flög jag upp ur sängen när han ställde sig och bulltade på ytterdörren.

Han vinglande in med snabba steg. Och just som jag drog efter luft för att ge honom en utskällning, förstod jag att det var lönlöst, han vinglade runt i huset för att sen kraschlanda i AnnaMarias säng.

På väg mot min egen säng säger jag strängt åt Oliver att stänga av spelen i hans rum och gå och lägga sig! Klockan var nu närmare 02.00


02:30 ca, vaknar jag till av kanoneld och k-pistar.

Min yngsta son, Oliver 14 år, tror att nu sover dom så han kan smyga sig upp igen och fortsätta spela.

Upp ur sängen igen, bulta på Olivers dörr och halvskrikandes berätta för honom vad som kommer att hända om han inte stänger av och går och lägger sig nu med detsamma!!!

Tillbaks till min säng. Lägger mig till rätta och somnar.


03:02 (för att vara exakt) vaknar jag av att min mobil, som ligger kvar i vardagsrummet, piper att jag har fått sms...

Jag behöver inte undra vem det är, jag vet vem det är. AnnaMaria.

Hon kommer inte hem och sover då kl är förmycket och hon inte vill åka ensam mitt i natten. Visst, jag uppskattar att hon hör av sig, men just då, när man återigen masar sig ur sängen för att stänga av mobilens pipande, är dom uppskattande känslorna inte dom överväldigande..

Tillbaks till sängen.


Vet inte om jag hinner somna, men ca 03:45 vaknar jag av att Mia har kommit hem, hittat Max i hennes säng och försöker återuppliva honom för att få ut honom därifrån.

Hör hur Max vinglar runt, går ut i köket och dricker vatten, Mia är också ute i köket eftersom hon är hungrig och vill ha något att äta.

Jag går upp och säger tjurigt att hon ska stänga dörren som går från köket till den lilla hallen som leder till våra sovrum.

Går och lägger mig igen.


05:30 Vaknar med ett ryck. Mia har bestämt sig för att gå och lägga sig men inte i dom lakanen som "FylleMax" legat i så hon renbäddar. Med musik på, inte alls högt, men tillräckligt högt för att när hon är på väg med sina lakan till tvättstugan så stänger hon inte dörren till sitt rum och på så sätt väcker hon oss, ja, vid det här tillfället vaknar även Micke, och han ropar på henne att stänga dörren.

Jag ligger nu och undrar om jag ska gå upp. Men jag var trött och snart somnar jag iallafall om.


07:30, även här exakt, jag vaknar av min mobil igen, jag har fått sms. Den piper.

Min vännina skriver: "Hej, ring mig när du vakar. Kram"

Micke kommer med upp, han sätter på kaffet och jag ringer Sara...


Jag tyckte att jag var rolig när jag köpte en t-shirt åt Malte, 5 mån, med texten "Sover inte jag sover ingen!"

Så ironiskt, jag borde ha skaffat en varsin till mina barn...





Av Dina - 29 december 2009 13:28

För ett tag sedan kom hem med en påse fryst bläckfisk, eftersom han vet att jag äter sånt.

Jag la in det i frysen till senare.

När mamma kom och hon fick se dom blev hon förtjust, hon tycker också om bläckfisk, så vi tog fram dom för att tillaga dom.


Men när påsen hade tinat såg vi att det inte var bläckfisk utan som det stod på påsen "Baby octopus".

Dom var så små och söta så det gjorde ont i hjärtat faktiskt, på både mamma och mig.

Men, men, nu var dom tinade och det var det som stod på menyn så vi tillagade dem.

Man fick inte titta på sin mat för då fick man dåligt samvete.

Goda var dom.

Men, what goes around, comes around, som det heter och här omdagen kom hämden....


Jag drömde att jag var bjuden på middag och det serverades bläckfisk.

Jag tog en bit "arm" med min gaffel och stoppade i munnen.

Och tuggade, och tuggade och tuggade...

Hur mycket jag än tuggade kunde jag inte tugga sönder biten och den var för stor för att svälja.

Jag tog då i och bet allt vad jag kunde.

Någonstans där vaknade jag i smärta.

Yrvaken, tog det tid för mig att lokalisera vart det onda kom ifrån, men efter en stund kändes det som om det kom från munnen.

Bläckfisken var min tunga...

Nu, såhär tre dagar efteråt, har svullnaden lagt sig, och det gör inte så här jätteont längre...

Så går det när man är en bebisätande monster....

Karma...

Bon appetit!     

Av Dina - 28 december 2009 22:09

Jag kan nog säga att dom flesta människorna,  oftast utan anledning, har någon dom stör sig på. Ett hatobjekt.

Ibland är det en person man känner, som inte nödvändigtvis har gjort dig något, men man står inte ut med människan!

Ibland kan ditt hatobjekt vara en offentlig person.

Och nu pratar jag inte om en person som man finner mindre attraktiv, eller korkad utan en person som får ditt blod att rusa upp i huvudet utan någon rimlig förklaring.

Jag har två sådana personer. Varje gång jag ser dom blir mitt innersta som tjuren Ferdinand när han satt sig på getingen.

Den ena är Tom Cruise

och den andra och värsta, Christer Sjögren.


Varför detta kom på tal nu är för att "Den sista samurajen" går på tv och jag vill inte se den p g a Tom Cruise.

Jag har sett den och filmen var bra och sevärd, men för min del gick 50% av det braiga bort pga Slaimet Tom...

Jag satt, så fort jag fick tillfälle, och störde mig på honom.

Och när vi började diskutera "hatobjekt" så visade det sig att;

Micke hade Christer Sandelin och Tomas Ledin

Mamma hade Björn Skifs

Leo hade Lill Lindfors

 

Tänk så olika man är funtad och hur man reagerar olika på olika saker, facinerande!

Vem har ni som hatobjekt? :-)


Av Dina - 28 december 2009 20:20

  

Fantasy i all sin prakt!

Den är så välgjord att man kan inte låta bli att bli imponerad.

Det är den dyraste filmen som gjorts hittills,och det märks. Så välgjord!

Det mesta i filmen är en fröjd för ögat, vackra färger och illustrationer, och om det inte räckte så är även filmens huvudrollsinnehavare, Sam Worthington, ögongodis att frossa i.


Såhär i efterhand så svider dom 150 kr, som det kostar att se filmen, lite mindre.

Filmen ska naturligtvis ses i 3 D, fast det tycker jag all film borde visas i, och glasögon inngår i priset. Coola är dom också, inte som dom grön/röda pappersglasögonen som fanns förr. Nej, nu är det svart hårdplast som gäller, lite Bluesbrothers coolt när jag tänker efter.

   Micke var helt lyrisk när vi gick därifrån och ville genast se den igen.

Jag ville fota oss utanför biografen men Oliver tyckte vi var pinsamma, som vanligt, och gick åt sidan så han slapp synas i vårt sällskap så Micke och jag fick fota oss själva...

Notera hur lycklig Micke ser ut efter att ha sett filmen...

  

Av Dina - 27 december 2009 21:14

Ytterligare en slö dag.

Börjar nästan tröttna på att ha familjen hemma. När jag är själv kan jag åtminstonne planera min dag som jag vill... :-)


I förmiddags åkte jag och Micke till värmdö marknad, han skulle handla något till bilen och jag ville hitta något "bra-att-ha" och köpa.

Jag kom hem tomhänt. :-/


Jag hade gjort en potatis och laxgratäng häromdagen, ingen åt den då, idag tvingade jag dem. Moahaha

Men den var faktiskt god, det tyckte dom också. Ja, utom Micke förstås.


Sen försvann Max och Mia ut med kompisar, Oliver var fullt upptagen med sitt nya spel som han fick i julklapp, Micke ville ha filmkväll i soffan, jag behövde friskt luft, så jag tog Athos och gick ut i skogen.

För ovanlighetens skull träffade vi inte en enda människa.


Väl hemma gjorde jag mig en kopp the och såg slutet av filmen med Micke.

Sen spelade vi Gin Rummy.

Det är ett kortspel som jag spelade väldigt mycket när barnen var små, med dom andra grannfruarna i området och det var lite kul att få spela det igen.

Det tar som bekant lite tid att spela det, så jag blev förvånad när Micke sa att han ville vara med.

Det gick inte bra för Micke och han är en fruktansvärd dålig förlorare, skulle han aldrig medge, men så är det. Så när vi kommit till hälften ungefär var vi tvungna att pausa så han fick vila ögonen, som det heter.

Pytsan! Han vill att jag ska glömma bort spelet och imorgon skulle vi börja på nytt, men seru den gubben gick inte, för jag har fotat resultatet!

När en kvinna är på sin vakt kan ingen man lura henne! ;-)  


Av Dina - 26 december 2009 22:58

Redan i morse hörde jag på radion om den man som boardade ett plan i Holland som var på väg till USA.


Imorse visste man inte så mycket om mannen mer än att han var från Nigeria.

Och han skulle spränga sig själv och planet i luften.

Han hade uppgett att han var från Al Qaida.

Något som myndiheterna verkar tvivla på och jag med, dom skulle aldrig anställa ett sånt klantarsel...


Ikväll har dom kommit fram till att Umar, som han hette, bodde i välbärgade kvarter, gått i bra skolor och universitet i London.

Säkerhetspolisen från Holland, England och USA har finkammat, hans hem, hans gamla skola, universitetet han lämnade förra året, intervjuvat folk som kände honom från det han var barn, hans pappa, förken, skolkamrater.


Vore det inte mycket bättre om dom la den energin på att undersöka  hur en 23-årig man kom på ett flygplan fullt med människor med en sprängladdning????

Av Dina - 26 december 2009 22:36

Idag var det dags att "julfira" med Mickes föräldrar som befann sig på deras landställe ute vid Norrtälje.

Det är alltid lika trevligt att träffa dem, tyvärr blir det inte så ofta som man skulle vilja då vi bor på varsin sida av stan.

Kerstin hade bakat mycket goda kakor, jag kom på mig själv att sitta med kakfatet i knät...

Efter fikat tog vi en uppfriskande promenad. Jag och Kerstin 50 m före Micke och Tore...

Sen var det hem och äta julbord.

Någonting jag alltid älskar när jag är på middag hos dem är, bortsett från att jag alltid får lax, deras rörer och såser.

Dom är alltid skitgoda!


Vid 19-tiden bestämde vi oss för att det var dags för hemfärd. Vädret var inte det roligaste då det snöade hela vägen.

Just som vi kom ut på huvudvägen somnade jag och vaknade först vid statshuset...

Nu sitter jag här och det sticker i halsen...:-(


Av Dina - 25 december 2009 19:43

Sen barnen har slutat tillverka mina julklappar själva (tyvärr) så har jag börjat skriva önskelista.

Barnen har gjort det varje år och dom är på det klara med att man kan inte få allt som står på önskelistan, men det gör mitt jobb mycket enklare när jag har nåt att gå efter eftersom jag oftast är ute och shopar den 23... :-/

Dom vill att jag ska göra samma sak.

Så, på min önskelista iår stod det:

Läppglans (stående varje år)

Cd - Passione

Cd - Melody Gardot

Sist men inte minst, håll i dig nu Alex,: Guld och/eller silverpants.

Jag måste varit mycket snäll iår för detta kom:

Ett läppglans från Oliver och guldpants från Max.

Och en cd från Max och den andra från AnnaMaria.


Jag är en sån människa att när nåt blir modernt så är det inte alltid jag gillar det med en gång. Och när jag sen gillar det och vill ha det finns det sällan, och så var fallet med Uggsen som jag har letat, men det fixade Micke, så nu kan jag gå omkring och vara hipp! ;-)


Och så till min bonus; det krävs en mycket kär vän för att veta dina guilty pleasures , och det vet Susanne, så helt oväntat fick jag.... The one and only....:

  

         Detta är kärlek!   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards