Direktlänk till inlägg 14 juli 2013

Semesterveckan.

Av Dina - 14 juli 2013 19:55

Iår är min semester väldigt uppdelad. Mest beror det på att vi har lite svårt att bestämma oss i min släkt, och/eller att få svar inom rimlig tid, så jag var tvungen att gardera mig.

Så den här veckan hade jag min första semesterperiod, den första av tre.

 

Måndag - bjöd på strålande väder. Själv bestämde jag mig för att reboota mig i solen med en korsordstidning. När jag fastnade i orden gick jag innomhus och plockade lite och sen ut och bara latade mig.

 Det borde finnas flera såna här dagar på året. Eller rättare sagt varför tar man sig inte rätten att ha flera såna här dagar?!

 

Tisdag - det vackra vädret höll i sig och Micke undrade om vi skulle ta mopparna in till stan och sätta oss och ta en fika i solen. Bra idé! Mitt förslag var att åka ut på Djurgårn. Dålig idé.

Efter ett helt liv i Stockholm borde jag veta bättre; en solig dag i juli ser Djurgården ut som en myrstack. Det kryllar av folk!!!

Att då ta sig fram på en moped i myllret är ingen hit, iallafall inte för mig som inte är van... Färden tog slut vid Rosendal, jag ville inte köra längre och jag vet att det finns ett fantastiskt fik där.

Så vi satte oss i solen och tittade på alla gamla tanter som också fikade där.

   

Eftersom jag inte hade bråttom att ta mig igenom myllran med folk så bestämde vi oss för att gå runt i Rosendals, jag har mest bara gått genom trädgården (vid växthusen) och runt vid kaffeet, men faktiskt inte gått runt i området.

 

   

Den här skulpturen heter "Gosse lekandes med svan" är det någon mer än jag som tycker att det mest er ut som om gossen stryper den stackars svanen?!

 

När någon säger Rosendals slott till mig så den bilden som dyker upp i mitt huvud då är den här:

   

Men det här är orangeriet, numera privatbostad. Nä, Rosendals slott ligger lite bakom och ser ut såhär:

   

Inte så stort faktiskt. Rosendal var tidigare ett djurkatareboställe i kungens jaktpark Djurgården. Karl XIV Johan köpte det 1817 för att ha det som landsställe eftersom det låg så idealiskt placerat nära stadskärnan och det militära övningsfältet Ladugårdsgärdet.

 

På slottets baksida (eller om det är det som är framsidan, jag vet inte) står iallafall Porfyrvasen.

 


Det är en 9 ton tung blomvas...

Det tog två år att mejsla ut och polera vasens skål och fot ur ett 140 ton tungt granitblock från Dalarna. Till Stockholm kom vasen med hjälp av 100 starka dalkarlar och draghästar och en spelman.

 

Det sägs att Karl XIV Johan fick många gliringar för vasen och jag kan förstå det, för när man står vid den enorma vasen och tittar och ser slottet i bakgrunden ser vasen ut att vara en tredjedel av slottet...

 

 

När vi gick omkring på Rosendal hörde vi livemusik i bakgrunden, vi trodde det kom från Gröna Lund, tills vi skulle hem och det var alldeles tjockt av folk vid Skansken, bravo Dina, att välja en tisdag.... Allsång på Skansken och med Håkan Hellström dessutom, det var kö bara för att få passera...

 

När jag kämpat mig igenom folkmyllret och kommit Strandvägen trodde jag terrorn var över. Nej, då kör Micke vägen vid Kungsträdgården?!?! Nämnde jag sol, sommar, semester, turister...?

Hade jag inte suttit på moppen och hade jag inte behövt koncentrera mig i 190, så hade jag nog strypt karln!

 

Han såg nog i backspegeln att jag satt och kastade förbannelser över honom, så för att blidka mig lotsade han  oss till söder och stannade först utanför minigolfbanan.

   

Under nästan hela dagen hade vi försökt bestämma oss för vart och vad vi ville äta till middag.

När det väl var middag, dvs efter avslutad golfrunda som Micke vann med knapp marginal, slutade det med att vi stanna på första bästa ställe, det blev kycklingkebab för mig, helt ok faktiskt då det var väldigt länge sen jag åt kebab överhuvudtaget.

 

 

Onsdag - ett välbehövligt regn öste ner i stort sett hela dagen och det passade mig bra, för då kunde jag stanna inne och göra sånt jag inte har lust att göra när det är vackert väder ute, dvs städa och tvätta.

 

Torsdag - var en vacker dag men vi hade lite ärenden att göra i Forum, så Micke och jag  åkte dit och sprang runt för att få tag på det vi behövde. AnnaMaria skulle åka till Grekland dagen efter och vi skulle köpa dom sista presenterna och lite annat som skulle ner. Sen åkte vi in till stan för att möta upp AnnaMaria och pussa hejdå. Vi ville njuta lite i solen och när vi ändå var i stan så stannade vi i Kungsträdgården och solade oss lite.

   

När vi ändå var mitt inne i stan passade vi på att bjuda in oss på kaffe hos Yvonne som precis hade kommit hem från Grekland, dagen innan, så hon ville visa semesterkorten. Just rubb it in my face... :-)

 

Fredag - Dom som känner mig vet att jag inte brukar vara pigg på att fira min födelsedag, men jag ser gärna fram emot att träffa vänner, så när Yvonne tyckte att jag skulle bjuda på souvlaki, grillspett, så var fredagen ganska bra eftersom jag visste att alla barnen skulle komma hem, ja, alla utom AnnaMaria som åkte till Grekland på morgonen.

Så Yvonne kom, och Max kom och grannarna tittade över och Lisa kom förbi och tur var väl det för jag vet inte hur jag tänkte när jag tog fram kött ur frysen, men mycket kött var det...

Grannfrun, Sirpa, ville lyssna på finsk musik och när hon ropade på Oliver att dansa med henne tänkte jag "Yeh, right!" Men till min stora förvåning så gick faktiskt Oliver med på det?!

   

Lisa kom över med sin hemgjorda Limoncello, den var fantastisk god! Ingenting blev kvar när kvällen var slut.

 

Oliver hade blivit mycket förtjust i både Lisa och hennes limoncello, till den grad att han bestämde sig för att gå med i ung vänster! :-)

   

 

Lördag - dagen började som alla andra, med kaffe i solen. Sen tog Micke och jag mopparna in till stan och åkte ut till Långholmen och satte oss i solen vid vattenbrynet och åt glass tittade på folk runt om oss.

 

På eftermiddagen hade jag date med Yvonne utanför Clarion Hotell och Selma Spa.

Kan verkligen rekomendera det!!

Spaavdelningen ligger högst upp, med en utomhuspool som håller +35 grader, det var alltså varmare i bassängen än på land och för första gången stod jag inte och samlade mod i 25 minuter innan jag doppade mig. Jag bara "föll" i. Sen var det dags för 45 minuters underbar massage.  Sen ut till poolen igen, via baren, som också fanns där.

         

Vid 20-tiden hade Yvonne bokat bort i restaurangen som låg i hotellet, American table. Restaurangen var fräsch, servicen god maten kanppt synlig på tallriken men man får betala för den... Micke hade kommit in med sin kompis Billy för att äta middag med oss, och den här restaurangen hade allt Micke absolut avskyr när han ska ut och äta. Han muttrade hela middagen. :-)

 

 

Söndag - Min semestervecka avslutades som den började, slappt. Vilket passade mig utmärkt eftersom massagen hade gett mig träningsväre så jag kunde knappt lyfta armarna.

 

Nu är det ett par veckors transportsträcka tills nästa semesterperiod. Hoppas den blir lika fin!

 

 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards