Direktlänk till inlägg 28 juli 2009

Ålandskryssning

Av Dina - 28 juli 2009 18:34

Under en tid har vi, jag och några vänner på jobbet, prtat om att åka till Åland. Men som vanligt när alla har familj och jobb är det svårt att få till det. Men efter en tids fixande och trixande så bestämde vi för att åka på tis den 28 juli. Den som höll i bokningen och sammankallningen var Zahra.

Är det något Zahra är känd för på jobbet så är det för att aldrig lyckas komma i tid, hur hon än försöker.

Och nu var det hon som var in charge.

Micke skulle köra oss på morgonen, mig, Nasrin och Giovanni och Zahra som kom från andra hållet skulle möta oss vid terminalen.

Vi var alla oroliga för att missa båten eftesom Zahra som sagt aldrig var i tid. När vi klev av vid terminalen ringde Giovanni henne för att fråga vart hon var och hon var redan där. Vi blev paffa allihopa. "Hon måste ha sovit här när hon hämtade biljetterna igår" sa Giovanni.

Vi hade innan resan bestämt att vi skulle ta en hytt som vi kunde ha våra saker i. Vi hade lite packning med oss eftersom vi skulle ha det trevligt och bada och basta.

När vi kom ombord och jag frågade Zahra vilket nr vi hade på hytten visade det sig att någon hytt inte hade blivit bokad. Oops!

Så jag gick fram till receptionen på båten och bokade en, mannen som jobbade där var mycket trevlig så vi fick en hytt för 180 kr.

Vi gick ner, lämnade våra saker, bytte om till lågskor och gick upp till vår väntande frukostbuffé.

Det är så gott att äta frukostbuffé, det finns så mycket att välja bland så man äter mer än vad man egentligen skulle/borde ha gjort.

Och eftersom vi var på ett strålande humör allihop så blev det en massa snack också mellan tuggorna. Så vi märkte inte att vi tillslut var ensamma i restaurangen. En servitris kom tillslut och ursäktande sa att vi nog måste lämna bordet då dom ville förbereda för lunch.


Nästa anhalt var taxfree. Vi gick omkring där i över två timmar och provade och jämförde och gav varandra råd. Vilken känsla att kunna gå där utan att känna stressen av en man som vill därifrån! Underbart.

Vi handlade en del. För min del blev det inte så mycket, en perfym och ett nytt läppglans, men jag hade beställning från andra som jag skulle ta med så jag fyllde en påse till bredden.


Ner till hytten och lämna av. Där bestämde vi oss att nu var det nog dags för en drink i baren. Så dansbaren blev nästa anhalt.

När vi satt där konstaterade vi att vi nog inte skulle hinna bada på den här båten utan vi skulle nog göra det på hemresan istället.

Jag frågade Zahra när båten skulle anlända till Åland, där vi skulle byta båt, och hon sa 14:15.

Eftersom det var Zahra jag pratade med så frågade jag om det var svensk tid eller finländsk? "Svensk tid" sa hon

"Är du säker?" frågade jag. "Man brukar ange lokal tid"

Men hon var säker, det var 14:15 svensk tid.

Nasrin tittade på sin klocka i telefonen. "Men klockan är 14:10 nu"  (finsk tid)

Jag tittade nervöst ut genom fönstret. Fiskmåsarna strök sig nästan mot rutorna och land var en arms längd från båten.

"Zahra, är du väldigt säker på att det är svensk tid?" sa jag. "får jag titta på biljetten"

Zahra hade fel. Det blev panik ner till hytten. Folk som skulle av hade börjat ställa sig vid utgångarna och stoppade ruschen för dom som ville passera. Vi armbågade oss fram. Tryckte på hissen samtidigt som vi tittade mot trappan för att se om den vägen skulle gå fortare.

Hissen kom, snabbt ner till hytten. Spärrade dörren så den inte skulle åka iväg. Rafsade till oss våra saker. Snabbt upp igen bara för att se att alla hade lämnat båten och den höll på att lätta ankar igen.

"Vänta, vi vill gå av!" skrek jag. Han lyssnade inte. Jag kom över, Nasrin efter mig kom över, Zahra hann men stackars Giovanni fick nästan hoppa dessutom fick han den tunga dörren på sig.

Spring över hela terminalen och in i sista sekund i nästa båt. *pust*


När vi skulle lämna vår packning sa Zahra: "Vet ni, jag glömde mina klackskor i hytten på förra båten".

Nåväl, bort med packning och upp till middagsbuffén som vi hade bokat.

Och vi åt... Som hästar. Jag var färdig att spricka när vi gick ut ur restaurangen. Nu skulle vi gå och bada bubbelpool och basta. Men när vi gick förbi taxfree shopen på denna båt så såg vi att den var större än den förra, så vi var tvungna att gå in här också. Mer shopping.

Efter det, jag hade världens magknip nu, så bestämde vi att vänta lite med badet och gå och sätta oss i baren och ta en drink igen, och smälta all mat lite.

Där blev vi kvar, det blev aldrig något bad, men vi hade trevligt ändå.

Och när vi satt där ringde Nasrins man och sa att han var i stan och kunde hämta upp oss om vi ville. Det ville vi.


Väl hemma och hur trött som helst fick jag ett sms av Nasrin: "Vet du, jag har glömt Perlas perfym i hytten"


Vet ni, jag tror jag ska bli hyttstädare på Vikingline, snacka om fynd man skulle göra! :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards