Direktlänk till inlägg 31 juli 2013

Badrumsmakeover

Av Dina - 31 juli 2013 12:29

Stockholms fulast badrum fanns nog hos oss.

Redan när vi flyttade in här tyckte vi att badrummet var förskräckligt, golvet var i rostfärgat klinkers, väggarna i vitt kakel med en bård  i samma färg som golvet. Det skulle man kanske stå ut med om det inte vore för den gräsliga inredningen, som gick i blått.

 

Vi bestämde att vi skulle göra om, men pga av annat som huset behövde så var det inte prio ett.

När vi väl skulle ta tag i det, visade det sig att det skulle bli mer jobb än vi var beredda att lägga ner på det just då. Klinkersen satt så hårt att du hade behövt spränga loss det med dynamit. Och eftersom golvet har fullt fungerande golvvärme, så bestämde vi oss för att avvakta. Micke trodde inte det skulle ta så lång tid... Det var åtta år sen.

 

Jag är av den åsikten att "bli vän med det du inte kan besegra" och ville kasta ut inredningen åtminstonde och köpa nåt som gjorde rummet mer uthärdligt, Micke är mer tjurskallig och ville vänta, han gillar inte halvdant, ska det göras nåt så ska det göras ordentiligt! Så tiden gick som sagt.

 

I lördags när jag vaknade sa Micke att han ville åka till någon strand och pressa. Det är inte direkt min favoritsyssla så jag jäktade inte för att komma iväg direkt.

Men efter ett tag så ändrade Micke sig och frågade om vi inte skulle åka till Ikea?  Högst besynnerligt eftersom Micke skyr Ikea som en rabiessmittad skyr vatten. Av dem elva åren vi varit tillsammans så har vi varit på Ikea högst fem gånger och varje gång har vi tjafsat. Han för att han vill att vi ska direkt till den avdelningen som resan var avsedd för, ta det vi ska ha och gå därifrån och jag för att jag, när jag för en gångs skulle är på Ikea, vill gå runt och titta.

 

Faktum var att badrummet hade besegrat Micke, det tänkte inte "lägga av" så Micke gick in på min linje och bestämde att göra det bästa av situationen. Och om man nu måste till Ikea så vad är då bättre än en solig lördag i juli? Garanterat mycket mindre folk än vanligt.

Jag var lite tveksam till att tillbringa just en ledig solig lördag på Ikea, men när Micke föreslog att vi skulle ta mopparna dit ut blev jag: "Jaaa!!" :-)

 

Eftersom det var så soligt och varmt så kunde jag åka i linne och bättra på min solbränna.

Tills vi kom till Örby...

Det började med en och annan droppe, sen dundrade det till och himelen öppnade sig. Och jag pratar inte spöregn utan tropisk regn. Enda gången jag upplevt sånt regn var när jag var i Grekland. Stora regndroppar och många som öser ner.

Vi var mitt ute i ingenstans och hade inget annat val än att stanna och söka skydd under en träddunge, till ingen nytta, så mycket regnade det. På dom tolv minutrarna som det regnade hann det bli fors i vägrenen. Jag försökte fota så gott det gick, men när jag tittade efteråt så hade inget foto lagrats i mobilen. Helt genomvåta stod vi nu och bestämde om vi skulle vända hem eller fortsätta. Det var närmare till Ikea än hem, så vi bestämde oss för att försöka vindtorka på vägen dit, för när regnet väl avtog så sken solen som om den inte gjort nåt annat. Och bara några kilometer därifrån var det snustorrt på marken, så detta var högst lokalt.

 

Vi plockade ihop det vi skulle ha och tittade lite på saker vi behöver byta ut och jag tjatade inte om att gå från avdelning till avdelning. Varför? Jo, för att jag hade på tok fel skor på mig och fick ont i fötterna, mina skor åkte vagn på slutet.

 

 

Vi hann knappt hem förän leveransen kom med våra varor och budkillen hade inte ens lyft ur alla våra saker när Micke rev upp kartongerna och började montera.

 

Innan vi gick och la oss, så hade Micke monterat ihop allt och burit ut dom gamla möblerna från badrummet, vilket var lite synd för jag kunde inte föreviga det som en "före" bild.

 

Jag blev så stressad av att Micke vill ha allt gjort så snabbt, så när han bad mig plocka bort sakerna som stod i dom gamla skåpen så hann jag inte tänka till utan tog en stor Ikeapåse och la ner allt. Det var inte så smart gjort visade det sig dagen efter när jag vaknade och ville fixa till mig.

 

 

När jag går upp på morgonen vill jag ta det lugnt. Jag vill dricka mitt kaffe i lugn och ro utan stress. I synnerhet när jag är ledig, men det kunde jag inte på söndagsmorgonen eftersom Micke ville in med det nya och ville ha städhjälp medans det var tomt inne i badrummet.

Så medans jag städade monterade han ihop det sista.

Och när jag tillslut fick sitta i lugn och ro och dricka mitt kaffe tillbringade Micke tiden i badrummet med den nya interiören.

 

Här är det långt ifrån färdigt, men ett  litet hum om hur det blev och i kortet nedanför ett hum om hur det såg ut.

 

Nittiotalet har skickat tackkort över att ha fått tillbaks sin inredning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards