Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Dina - 21 oktober 2012 18:45

Mamma ska vara här i tre veckor och jag jobbar ju varannan helg och förutom att vi ska inventera Nacka Forum ett par dagar i veckan så ska vi hinna med att träffa folk också, så vi bestämde oss för att den här helgen köra en middag så blir det "massträff". Det är ju dessutom mycket trevligare!


Jag vet inte om jag nämnt detta i bloggen, men samma vecka som mamma kom till Sverige så får jag ett meddelande på FB av min svägerska som berättade att det kommit en båt till Eratini och dom som hade båten är svenskar bosatta i Nacka och nu satt dom på tavernan med min bror. (Inte förvånande). Dagen efter när jag pratade med mamma så sa hon att dom var inte bara från Nacka, utan dom var från Orminge! Och dom hade bytt telefonnr och bestämde att dom skulle höras när dom kom till Sverige.


Nu är det så att min mamma är lite virrig av sig och lappen med telefonnr hade hon lagt på ett bra ställe och vi hittade den inte förrän i fredags kväll. Så på lördag förmiddag skickade jag iväg ett sms med en hälsning om att dom var välkomna på middag hos oss. En stund senare ringde Rolf upp och sa att dom kommer. Kul!


Och sen samlades alla, egentligen var det mest familj, vi blir bara fler och fler. Camilla, min paritkamrat, kom och det visade sig att vi inte bara har gemensamma vänner, hon bor granne med min exmake och dom kände varandra och han var naturligtvis här.


Mamma och jag började i torsdags redan med att skala potatis, eller rättare sagt, jag skalade potatis, diskade, plockade fram och undarn, så mästerkocken fick ägna sig åt endast matlagning.. Och det var en hel del, två jättesora långpannor med Moussaka, jättebönor i ugnen (Gigantes), kycklingdelar i ugnen, potatis i ugnen, tzatziki, sallad, bröd, kourambjedes (grekiska kakor) och galaktobouriko (också ett gr,bakverk)


       

Vi kunde ju inte sitta tillsammans, det är inte ofta vi kan det, så vissa satt i vardagsrummet och vissa ute på altan.

   

Mickes syster Ninni i samtal med Liza och Ninnis Hasse.

 

Susanne och Staffan, och bredvid Staffan sitter Lilly (hon som mamma träffade i Eratini) och Rolfs ryggtavla, jag fick ingen bra bild på honom.

 

Mickes barn från vä Evelin, som ska bli mamma i mars, och Lukas och hans söta Siiri.


Endast sen jag fyllde 40 och Susanne kom med ett par jättetrosor till mig i present och min mamma tog över dem, så har hon tjatat om trosor mer eller mindre på skoj för hon tyckte dom var helt perfekta!

Så Susanne orkade väl inte höra tjatet längre och gick på trosjakt, eller som Uffe kallade dem; förtält.

Men ingen blev gladare än mamma!

     

Faktum är att ju mer jag tittar på dem ju fler användningsområden hittar jag.


Alla syskonen:

 


Sen började dansen:

     

   

Morbror Leo.


     

Leo i en Zebetikodance!


Och någonstans här började blandning av rödvin, öl och ouzo att kännas. Ja, inte obehagligt på något vis motoriken påverkades en del.


       


Men dom som höll fanan högst var ändå jag och Susanne.

   


Det sista jag minns var att vi skulle dansa till Loukas Gorkas, men vi blev stående framför storbilds tv;n och beundrade bara..


Fy fan, jag vet att jag inte ska blanda, och brukar vara duktig på att inte göra det heller, men igår missade jag det. Jag vet inte hur jag kom in i sovrummet och hur fort jag somnade.

Strax efter kl fem i morse vaknade jag iallafall uttorkad och med jordens huvudvärk.

Efter att druckit vatten låg jag bara och vred mig i sängen och blev inte kvitt värken så en timma senare gick jag upp och hämtade mer vatten och en tallrik mat, jag ville sitta i mitt mörka rum och äta, allt annat känndes som strålkastare..

 

Sen låg jag och tyckte synd om mig till halv tio, jag somnade aldrig om, då gick jag upp och drack kaffe och fem minuter innan butikerna öppnade i Forum var vi där...

Det mesta är nu inköpt. *phu*

 

Lunch på il Piato.


Tack alla som var hos oss igår!

Det var jättekul att ni kom!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards