Alla inlägg den 1 oktober 2012

Av Dina - 1 oktober 2012 10:46

 

Till höger på bild ser ni kyrkan i Eratini.

Ett stenkast nedför backen bor vi när vi är där.


För knappt 10 år sedan fick Eraini en ny präst. Han var ung och inovativ.

Den yngre generationen, då pratar jag inte småbarn och unga tonåringar som inte har nåt val, utan folk i 20-30årsåldern hade börjat prioritera utelivet vilket medförde att ingen orkade gå upp kl 06:00 för att infinna sig i kyrkan kl 07:00.

Och alla hade de en bra anledning varför dom inte infann sig i kyrkan.

På en vanlig söndag kunde prästen visa överseende, men inför en kommande högtid tyckte han att det fanns ingen anledning att befolkningen skulle missa gudstjänsten.


Så varje söndag ställer han ut stora högtalare utanför kyrkan och i och med att kyrkan ligger högt och berg ligger runt om blir akustiken som i en antik teater.

Alla hör...

Den oändliga liturgin från 7-9:30 känns som en evighet.

Sömnen blir förstörd. Och allt blir en enda lång plåga och man ligger bara och irriterar sig.


Jag har ingen lust att höra!

Och jag är osäker på att dom som inte är i kyrkan har det heller.

Men att klaga finns inte på världskartan! Det är som om man måste ta den plågan att lyssna genom sprakande högtalare som straff för att man inte infinner sig på plats.

Jag har ingen lust till det.


Så läste jag nu att dom ska tillåta böneutropare...

För tusan!!

Jag har ingen lust att lyssna på nåt mässande på något språk, från något trosamfund!

Vill jag komma närmare Gud så tar jag mig själv dit!

Sen är jag av den åsikten att religon är något personligt.

Jag är religös. Jag är kristen. Men jag vill välja själv hur mycket och när!

Sluta pracka på mig!!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards