Alla inlägg under september 2012

Av Dina - 9 september 2012 10:27

Ja, det var väl det det blev mest.

Jag, Lisa, Camilla och hennes två barn Lisa och Ola tog en 5-timmarstur i skogen.

Och även om jag inte hittade så värst mycket svamp så var det härligt att bara gå omkring och leta. Men det plockades lingon, blåbär och vi hittade en massa Karl Johansvamp, nåt som har varit svårt att hitta i den här skogen tycker jag.


Utrustade med termos, smörgåsar och kakor kändes inte dom fem timmarna långa alls.

Och uppe på utksiktssberget avnjöt vi medhavd "lunch" och en underbar utsikt över Stockholms inlopp.

   

Ön rakt ut heter Danmnark.

Ön som sysn längst bort är Fjäderholmarna, till vänster Lidingö. Kaknästornet syns långt in i bilden. Även Stocksholms stadshus, men jag hade bara mobilkameran så det blev inte så bra bilder.


Sedan lodsade Lisa oss nerför berget. Bland gamla husgrund och kvarmlämningar, från när vet jag inte, men platsen vi kom till var helt sagolik vacker. Jag måste ta reda på mer om den platsen.

   

Här upphörde mitt fotograferande.

För vi skojade att vid en sån här gammal plats så kanske det skulle finnas spöken och Lisa berättade att jag hade en spökapp så Ola la beslag på min mobil och gick med den i handen och letade upp alla osaliga (?) andrar i området. :-)

Kan det bli mer spännande när man är 12 år?!

Tack för en trevilg dag det var jättehärligt!

Av Dina - 9 september 2012 00:12

Jag har ju pratat mkt om mina skogsvandringar och min kompis Addis frågade mig om hon inte kunde få följa med mig någon gång, hon ville först och främst lära sig hur kantareller ser ut då hon aldrig har plockat sådana.

Så i fredags innan jag skulle gå till jobbet så bestämde vi att vi skulle gå ut i skogen.


Med sig hade Addis sin syster, Elena, som bor i Athen och pratar flytande grekiska.

Det kändes lite konstigt att prata svenska med Addis och grekiska med hennes syster.

 


Nåt jag tänkte på på torsdagen var att jag skulle säga till Addis att inte ta på sig kjol (som hon alltid el oftast har på sig) men jag glömde det och naturligtvis kom Addis i kjol.

Men det gjorde inget det blev dessto mer skrattande när hon skulle försöka ta sig upp eller ner i skogsterrängen..

   

Addis ville att jag skulle putta på, och det gjorde jag också, efter att jag fotat... ;-)


Så värst mkt svamp blev det inte. Men hur mycket bär som helst åkte dem hem med. Och vi hade faktiskt väldigt trevligt!

Av Dina - 8 september 2012 23:10

Augusti månad började i stort sett med att Oliver började på sitt sommarjobb på kyrkogården vid Nacka kyrka.

På fredagen första arbetsveckan kom Oliver hem på eftermiddagen febrig, hostig, snorig och med världens huvudvärk.

På lördag natt vaknade Oliver av att han var så igentäppt att han inte kunde sova och kom in till oss och frågade efter näsdroppar.

Micke som är näsdropparberoende hade natruligtvis och hänvisade yrvaket till sprayen på hans skrivbord.

Oliver lånar den och lägger tillbaks den. På morgonen vaknar Micke och som vanligt är det första han gör att spraya sin näsa....

Sen blev Micke sjuk. Väldigt sjuk...


Det var också månaden som jag återgick till arbete och som vanligt sommarmånaderna så finns det hur mkt arbete som helst.

Vi blev av med vår båt, den snabba, hastigt och lustigt. Väldigt snopet. Men Micke såg till att vi fick en mycket bättre båt. En som passade oss, iallafall mig, mycket bättre. Och vi hann dessutom med en båthelg igen med Susanne och Staffan.

Micke, som redan hade insjuknat, lät sig inte nedslås av feber utan hängde på bra hela helgen. Det skulle förstås slå tillbaks på han senare..

Men vi gjorde en favorit i repris och åkte ut dit vi varit tidigare...

     


Nya båten hösgst upp.

       

En rundvandring runt ön och u-båtsspaning.

Eller det var nog så att Staffan hade bestämt sig för att doppa sig och ville hitta rätta "spoten" för det. Och han doppade sig verkligen.

Igen så bjöd helgen på fantastiskt väder ute i skärgården.


Senare på kvällen åt vi middag och sen blev det kortspel.

   

En febrig Micke.

Han var den enda som inte drack en droppe alkohol och ändå så ser han helt borta ut..


Följande vecka låg Micke sjuk.

Själv tog jag mig ut i skogen för att plocka svamp.

Men det blev inte någon lång svamptur för dom utländska männen som varit i skogen hela sommaren var kvar och bytt fokus från bär till svamp numera.

Det kändes lite olustigt att som ensam kvinna gå offroad med en hund som blir överlycklig när han träffar folk..

Så jag gick hem igen med tunga steg och bestämde mig för att vänta ut dem.

 

Det här var allt jag fick med mig hem..


Eftersom jag inte kunde ägna mig åt friluftslivet så var jag glad över att Stockholm bjöd på kulturvecka bla..

Efter en god middag på den etiopiska restaurangen gick jag och Yvonne för att se vad kulturstockholm hade att erbjuda. Och det var en hel del. Jag hade velat se mkt mer än jag gjorde, men var det inte jobbet som satte P för det så var det vädret.

   

Himlen öppnade sig och regnet öste ner när jag skulle in till stan, för att sen, som tur var, upphöra så vi fick njuta akrobatik på Sergelstorg.

 

Och ett stenkast därifrån, livekonsert.


Mer kultur några dagar efteråt blev det då jag, Laila och Nasrin gick på stadsvandring genom arbetarrörelsens historia:" Från Palme till Branting" hette den men jag undrar om det inte skulle vara tvärtom... (?)

 

Även denna dag var regning till en början men det blev en rikgigt fin sensommar kväll så vi tog en prommenad efter stadsvandringen mot gamla stan och satte oss på en uteservering och drack Irisch coffee.


Jag hann även hälsa på en vän som jag inte sett på flera år. Inte för att vi bor så lång ifrån varandra utan det bara blev så.

Att hon hade gröna fingrar hade jag redan förstått, vi har haft kontakt på FB, men när jag kom hem till henne såg jag hur gröna dom var och bestämde mig att jag bjuder tillbaks fikat någongång på senhösten när min lönn har tappat alla sina blad och täckt våran tomt så inget annat syns...

 

Såhär såg väggen bredvid mig ut tex...


Japp, det var månaden i det stora hela kortfattat.

Micke mår f ö bra nu så gott som helt återställd.:-)





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards