Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Trumpetsvamp

Av Dina - 29 september 2012 23:06

I söndag bestämde jag och Lisa att vi skulle ge oss ut och plocka svamp.

Mest bara för att jag, och jag vet att Lisa kände likadant, behövde komma upp och få lite luft.

Lisa tyckte att vi skulle gå åt motsatt håll till vad vi brukar gå åt, för där hade hon hittat trumpetsvamp vid tidigare tillfälle.


Väl där hittade vi några få.

Vi såg en liten stig fortsätta in från det området där vi hittade svampen och vi bestämde oss för att följa den för att se vart vi kom, då ingen hade gått på den tidigare.


Nya stigar, me like!

Och skogen tätnade...

 

Jag vet inte riktigt vad jag fotade här, men det här var liksom "ingången".

Vi hittade början till svampar, höstkantareller, och stooora exemplar av fingersvamp, en svamp jag har ätit många gånger tidigare, men som nu inte rekomenderas att förtära.

   


Vi fortsatte lite tvivlandes, men endå, lite spännande var det ändå och jag gick bara och njöt av att jag som omväxlings skull inte gick vilse ensam.

Stigen upphörde och det blev lite vildmarksterräng.

 

 

 

Lisa står lite kaxigt och världsvant på bilden, det var för att hon skickade mig först över och jag hoppade på stenen som syns bakom henne som visade sig inte alls var stabil och jag åkte i vattnet. Tur att jag hade gummistövlar!

Athos syns i bakgrunden, han ville inte alls gå över, först för att han hatar vatten och sen så såg han också att det inte var säkert att trampa vartsom helst.

När jag gick över för att lyfta över honom blev han så förnärmad att han tog sig över för egen maskin. Han är en kamphund trots allt... ;-)

Sen ägnade Athos en stor del av promenaden att ta pinnen från Lisa. Tills Lisa tillsist gav efter eftersom det blev hopplöst att gå med en hund hängandes i gåstaven.

   


Vi kom ut på ett mycket intressant ställe men kunde ta oss tillbaks via Danmarksholme och sen hem igen.

Vi hittade inte så mycket mera svamp men det blev en trevlig promenad. Och på tillbaka vägen säger Lisa: "Ser du fjärlien?"

 

Hur Lisa såg den från stigen vet jag inte, men här är den iallafall på nära håll.

   

I torsdags var jag ledig och ville promenera bort huvudvärken efter personalfesten dagen innan så jag tänkte gå samma sväng och kolla läget.

Så jag svängde av sigen där jag ville minnas att Lisa och jag gått och jag tyckte jag kände igen mig ganska bra tills..

 

Vägen tog slut och jag kom till en sjö.

Det var bara att suckandes gå tillbaka. Så typiskt mig.

Och under hela vägen jag gick hittade jag typ tre trumpetsvampar och inget mer.

Men innan jag gick hem så gick jag upp i skogen där jag brukar gå och där hittade jag massor med svamp! :-)

Ialla fall så pass mycket så det räckte gott och väl till middagen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards