Alla inlägg den 27 juli 2012

Av Dina - 27 juli 2012 21:30

I onsdags var det bestämt att vi, Perla, Laila, Saba, Nasrin, Anneli och Anneli och jag, skulle träffas för att gå ut och äta.

Mötesplats: Slussen, som vanligt.

Och det har gått troll i när vi ska mötas, jag är inte bara sist att anlända jag är även alltid sen!!!

Så döm av  min förvåning när jag klev av på Slussen och inte såg någon där och tar upp mobilen och ser att jag är 20 minuter tidig.

Ett mass sms gick ut till alla att jag minsann står och väntar..


Onsdagkvällen var helt fantastisk. Riktig sommarkväll, så som en sommarkväll ska vara.

Så när vi missade bussen så bestämde vi för att gå till Ringvägen.

Tyvärr så gick vi lite fel och hamnade vääääldigt långt ifrån restaurangen.

Typiskt!

Mina skor började kännas.

Det var tredje gången jag använde dem och dom var inte ingådda för fem öre.


Väl på resaurangen åt vi mycket god grekisk mat tillagad av libaneser.

Förutom aburgineröran som jag inte alls kände igen från det grekiska köket, så smakade det helt och hållet genuint grekiskt! Men jag antar att deras mat inte skiljer sig så mycket från våran?

 

Souvlaki till folket, vad annars?! :-)


När allt var uppätet och uppdrucket och det var dags att gå bestämde Anneli M, Anneli H och jag att vi skulle gå ta en liten kvällsfösare innan vi åkte hem.

Så från Ringvägen gick vi till Medborgarplatsen.

Och så här ser man ut på fötterna efter det:

 

Stora blåsor.

Nä, inga mer prommenader i finskor för min del. Någonsin.


F ö var det en trevlig kväll och kul att se alla, det var ju ett tag sen. :-)




Av Dina - 27 juli 2012 20:30

I år har vi gjort saker vi inte hann med förra sommaren.

I tisdags var ytterligare en sak vi pratade om att göra förra året med det blev inte av, motorcykelresa till Åland.


Vi skulle ta mc:n till Norrtäljetrakten för att ta den korta båtresan, dvs Eckerölinjen, över till Åland.

Maria och Björn nappade på det också och följde med.

07:30 var det avresa från deras garage.

Vädret var perfekt. Inte gassande sol, eftersom det blir jättevarmt i skinnställ, och inte kallt heller då det blir dubbelt så kallt på hojen.

       


Väl framme på Åland konstaterade jag att gräset är grönare på andra sidan.

Jag har aldrig sett så mycket gröna nyanser på ett och samma ställe. Tittade man in i skogen såg man grönt i alla toner som finns.


Att åka hoj på Åland är att rekomendera, dom har så mysiga vägar att åka på med havet på båda sidor.

 


Vi åkte från Eckerö och tvärs över till Ålands  spets.

   


Till höger på bilden (det syns inte) men det är en tomt med ett hus och det är det som ligger absolut längs ut. På Åland gäller inte allemansrätten och skyltarna på tomtgränsen talar om att det minsann är privat mark.

   

Dom här blommorna finns i Sverige också, men här (dom som jag har sett) är dom mer blå. Där var kom lysande lila, vilket inte framkommer på bilderna.


På tillbakavägen svängde vi av och åkte inåt land. Jag trodde Åland var helt platt men det fanns berg. Getabergen.

Inte föra att det var några berg som imponerade i höjd precis, men ändå.  Vi åkte över dem utan att knappt märka att vi åkte verken upp eller ner... I Sverige skulle dom kalla kullar.


Vi hittade ett mysigt pittoreskt fik på vägen och stannade för kaffe i enlunden... ;-)

     

Gamla gummistövlar funkar ypperligt som blomkrukor!

En gammal spade stod ställd mot väggen och i skyffeln var det också kaktusar planterade, och i rabbatten runtom, jag tog flera foton, mest för dig Sarah, men det verkar som om min mobilkamera åt upp dom andra..?!


Efter en färd tillbaka till Eckerö, var det dags att kliva ombord på båten och slänga sig in i bufferestaurangen, vi var jättehungriga.


En trevlig liten tripp och ytterligare en sak jag kan bocka av på min "todo-lista".




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards