Alla inlägg den 10 september 2011

Av Dina - 10 september 2011 11:51

Fredagen gick i en rasande fart.

Jag var fullt sysselsatt hela dagen.

Jag gick upp och väckte Oliver, fick iväg honom. Drack kaffe, tog ut Athos på en skogspromenad.

Gick ner till affären och handlade.

Kom hem, röjde upp.

Ställde mig och gjorde Räksmörgåsar.

  Sen gjorde jag någon som jag sällan gör. Jag bakade, Fiffirutor.

Dom kallas även: Kärleksrutor, kärlekskaka, Saratårta o s v, men hos mig kallas dem Fiffirutor.

Att baka med en och en halv hand är ingen höjdare.

Och slutade med att jag brände mig och eftersom jag höll i kastrullen och kunde inte byta hand när smärtan var som värst, så gjorde jag så dumt att jag stoppade fingret i munnen, vilket gjorde att jag brände mig där med.

 

Så kom dom som jag väntade på.

Perla och Nasrin.

Perla hade med sig sina världsberömda Vårrullar. Inga vårrullar är som Perlas. Jag var tvungen att gömma dem fort för att inte hyenorna här hemma skulle få nys om dom!

Nasrin hade med sig sin otroligt goda kycklingsallad.

Eller kycklingröra.

Persisk mat. Man ska äta den med baugette. Och det är precis vad vi kommer att vräka i oss idag! Mmmm :-)

  Ser ni sjalen Perla har på sig.

Dina pruductions!

Besöket slutade som det brukar med Nasrin.

Hon glömde kvar sina glasögon.

Men som tur var hade dom inte hunnit så långt när det upptäcktes, så vi mötte upp dem i centrum.

Tack för besöket, tjejer. Kom igen!

Av Dina - 10 september 2011 11:30

Hittade ett recept på en Championsoppa, och jag gillar ju soppa i allmänhet, och svamp i synnerhet. Så jag hade sett fram emot att få laga den här soppan.

Bortsett från att den bar buslätt att göra så var den väldigt god!

Jag orkade inte gå och handla, så jag tog burkchampioner och det blev precis lika bra.


Championsoppa:


1-2 st Gul lök

ca 450 g Championer

5 dl Vatten'

5 dl Grädde

1 st Grönsaksbuljong

Smör

Salt och peppar.


Hacka löken, fräs den i en kastrull i smöret, häll i championerna och låt dem fräsa med lite. Häll i vatten och buljong och grädde. Låt koka i ca 15 min.

Kör i matberedare el stavmixer.

Jag rev på lite parmesanost och strödde över lite persilja.

 

Micke kom hem.

Tittade i kastrullen, gick till kylskåpet och tog fram "nödproviant".

Han vägrade ens smaka.

Tydligen var knorrs färdiga soppor bättre än hemlagat. Men det är klart, det var ju kycklingbitar i den färdiglagade...

 


Mat

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards