Alla inlägg under augusti 2011

Av Dina - 12 augusti 2011 10:35

Jag och Yvonne hade bestämt middagsdate. Men tro inte att vi kunde ha den ifred, så där lite mysigt på tu man hand, nej, Niclas skulle promt med och förstöra stämningen... ;-)

Min GI diet var som bortblåst på kvällen. Bortsett från drinkarna så beställde jag hamburgetallrik. Men den var god. Det var nog den mest perfekta hamburgaren jag har fått när jag har beställt! I love Tabac!

       

Av Dina - 10 augusti 2011 20:53

Micke och jag har kommit underfund med att vi måste göra nåt åt vikten. Men det är svårt i ett hushåll där vi är så många så alltid rinner det ut i sanden efter ett tag.

Men nu ska vi prova på GI. Det är mat som passar alla och till dem som vill kan man alltid koka potatis, ris eller pasta.

Idag gjorde jag Kycklingsallad med majsröra.

Det var gott!

    I den skulle det också vara stekta championer och smulad fetaost över. Men om Micke skall äta måste det serveras bredvid.

Jag hade redan på morgonen skurit kycklingfiléerna i bitar och lagt dem i en marinad, så dom blev jättegoda när man stekte upp dem sen.

Receptet för den som vill:

En påse Ruccola

En burk kokta Kikärtor

Små tomater. Championer, Fetaost och Kycklingfilé och röd paprika.

Lägg ruccolan i en form och stek championerna och lägg dom över, sen steker man upp kycklingne i bitar och lägger den på. Sen häller man över kikärtorna och tomaterna och paprikan och smular över fetaosten.


Majsröran:

1 burk ca 300 g Majs

3 msk grekisk yoghurt

1,5 tsk sambal oelek

lite curry och lite gurkmeja och salt.

Vispa ihop med en stavmixer.


Jag serverade med qinoa. Himla gott!

 

Av Dina - 10 augusti 2011 20:18

Vilket väder det var idag. Mitt på dan, eller snarare mer mot eftermiddagen, när det blev lite uppehåll från regnet så tog jag Athos och gick ut.

Åskan dundrade precis hela promenaden. Athos hade nog på känn att "snart kommer det" så han ville inte gå stora rundan, utan vi vek av mot Svartpotten med ett dovt hot från ovan.

Och precis när vi kom ut från skogen, började det regna, först lite grann,  ochnär vi var fem meter från huset  dånade det till och så kom ösregnet...

Det är nog bara att inse; hösten är här!

   

Av Dina - 10 augusti 2011 17:36

Dalai Lama svarar på frågan om vad som förvånar honom mest.


"Människan! Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar. Sen offrar hon pengar för att få tillbaks hälsan..."

Av Dina - 10 augusti 2011 08:41

Min mamma heter Maria och min pappa Panagiotis.

Pappa kommer från början från Eratini, där vi numera tillbringar större delen av vår Greklandssemester.

Mamma kommer ursprungligen från Riolo, som ligger på den grekiska halvön Peloponisos.


När pappa med familj kom till Aten så flyttade dom in på samma gata som mamma. Och lite efter det så blev dom ihop, mamma var 14 och pappa 18. Men det dröjde 7 år innan dom gifte sig den 30 september 1965.   För alla er som är bekant med min familj, så vill jag bara säga att snyggingen till vänster på bild är min morbror Leo. ;-)


Mina föräldrar var gifta tills pappa sorgligt nog och utan förvarning dog för sju år sedan, tre månader innan deras 40 åriga bröllopsdag.

Han är väldigt saknad.

Av Dina - 10 augusti 2011 08:23

Oj, det här blev svårt!

Ja-a, vem var min första kärlek?

När jag försöker tänka tillbaks så är den enda jag kan komma på svenska skridskorproffset Hasse Börjes.

 

Jag tyckte han var så snygg med sitt "långa" hår.

Min morbror Leos fru Ingegerd kommer från Rättvik så vi brukade vara där på sommrarna. Och där fanns även Hasse... :-)

Jag försökte hitta fotorna på oss, men dom är nog hos mamma i Grekland.


När jag blir så gammal så jag börjar i skolan så försöker jag minnans om det var någon kille i klassen som jag gillade, men jag kan inte minnas. Jag minns att det var någon, men jag var nog inte kär i honom efterom jag inte kan komma ihåg han.


Min första pojkvän däremot minns jag. Han hette Jannis.

Av Dina - 9 augusti 2011 21:06

Idag hade vi bestämt att åka på en Ålandsresa. Fram och tillbaks över dagen. Så kl 5:30 ringde väckarklockan imorse, rena döden här man hade kommit i säng vid halv två inatt...

Jag och Anneli möttes upp på bussen och så mötte vi Laila vid terminalen.

Efter en välbehövd och efterlängtad kopp kaffe och en chevrésmörgås, så tog vi oss ut på däck.

Vädret var från början inte det bästa, men det var inte kallt, och en god Irish coffee gjorde allt mycket mer behagligt.

 

När taxfree butiken öppnade var vi där och rekognoserade.

Det tog sin lilla tid.

Och efter det var det dags att ta en drink ute på bryggan.

  Solen sken ute till havs och vi passade också på att bättra på solbrännan.

Efter ett tag var det dags att gå till plan 5 för att kliva av i Mariehamn och byta båt tillbaks till Stockholm.


Vi hade tack och lov första sittningen i buffén. Det var tur för vid det här laget var vi jättehungriga. Vikingline har ju aldrig haft dålig buffé, men idag var den väldigt bra. Jag åt som vanligt föör mycket...

   

Måltiden avslutatdes med ett behövligt bloss på bryggan. Sen var det dags för taxfree.

Efter shoppingen ville vi ut och sätta oss i solen igen, men nu hade den gått i moln och det hade börjat blåsa kallt, så vi bestämde oss för att sätta oss i "dansbandsbaren" och lyssna på livebandet. Där satt vi i princip tills vi kom i land i Stockholm.


 Tidigt i våras skulle jag laga en gryta jag aldrig hade gjort förut. Och i den skulle det vara en grönsak som jag inte visste vad det var. Men jag tog mig ner till Konsum och letade. Men då jag inte visste vad jag skulle leta efter blev det svårt, så jag gick fram till killen som stog och packade upp frukt och grönt och frågade. Inte ens han var säker på vad det var jag frågade. Men så kom en kvinna i min ålder fram till mig och sa att hon visste vad det var och visade mig platsen där dom borde finnas. Dom var slut. Hon fårgade vad jag skulle ha den till och jag svarade till en gryta. Hon sa att jag nog kunde ta ruccola istället då smaken var likvärdig. Så jag följde hennes råd. Det sista hon sa var: "Jag hoppas jag springer på dig igen, så jag får veta hur det gick."


Tiden gick och jag kikade efter henne  många gånger men såg henne inte. Så en dag när jag var inne en snabbis såg jag henne på vid en disk, så jag tog tag i henne innan hon hann gå och sa att "maten blev jättebra, tack!"

Hon blev jätteglad att jag minndes henne och att jag kom fram och berättade.

- Jag heter Miriam, sa hon.

- Dina, svarade jag, och sen upprepade hon att hon tyckte det var kul att jag kom fram till henne och mycket mer än så blev det inte. Micke satt och väntade på mig i bilen. Detta var i våras.


Idag på den fullpackade bussen hem från båten såg jag att någon vinkade åt mig. Det var Miriam och när platsen bredvid henne blev ledig vinkade hon till sig mig. Vi pratade lite om oss och när vi närmade oss hållplatsen hon skulle kliva av frågade hon: Dina, vill du inte fika någongång?  

Fika är nåt jag är bra på och gillar skarpt. Så vi bytte mobilnr. Ska bli trevligt att träffa henne över en kopp kaffe. Hon verkar vara hur gullig som helst.

Jag har haft en bra dag.

Av Dina - 8 augusti 2011 13:50

Jag heter Dina, som egentligen är en förkortning på Costantina.

Jag är född i Aten, Grekland där jag bodde mina första levnadsår.

Jag har en lillebror som heter Dionysios, eller Sakis om man så vill.


I april 1971 kom mamma, jag och Sakis till Sverige. Min pappa hade kommit hit redan ett år tidigare. Han skulle bara jobba här ett tag, men det fanns mycket jobb då, och tyckte att vi skulle komma hit också. Vistelsen i Sverige skulle bara bli temporär...


Tiden gick och vi blev äldre.

1989 träffade jag Ulf.  på hösten samma år gifte vi oss i Grekland.

  I mars 1990 kom våran älskade son Max och i februari 1992 kom underbara AnnaMaria. Sen var vårt äktenskap över. Men inte vår vänskap. Uffe och jag har alltid varit toppen som kompisar men som par ett stort "no,no".

Efter ett par år som singel träffade jag Hin Håle. Och 1995 kom världens gulligaste Oliver. Innan Oliver var året bedrev jag en lyckad exorcism och HH försvann ur mitt liv.

Efter många lyckliga och glada och mestadels trevliga år som singelmamma träffade jag Micke.

Idag, nio år senare, är jag och Micke fortfarande ihop. Vi bor i ett kjedjehus i Saltsjö-Boo och lever i stort ett sk "Svenssonliv".

Mina barn är idag så pass stora så mamma är inte det viktigaste i deras liv, iallafall inte på samma sätt som förut, och jag har fått mer tid med mig själv och mina intressen, nåt jag inte har varit bortskämd med. Jag ser hur ett nytt skede i mitt är i begynnelsen med massor av utbud och möjligheter. Jag är väldigt glad, att när jag är där, har Micke vid min sida. Ingen annan man skulle kunna ta den platsen!


  Jag på min tvåårsdag, när vi fortfarande bodde i Aten.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards