Alla inlägg den 9 maj 2011

Av Dina - 9 maj 2011 22:57

Syninge är en kursgård som ägs av Vänsterpartiet och i helgen som var så skulle jag ut dit med mina partivänner från Nackavänstern.

Det var en himla mysig kursgård och dessutom var vädret underbart vilket gjorde vistelsen så mycket bättre.

Vi skrv in oss och tog varsin nyckel till våra rum. Alla rummen hette nånting, det var "Nackarummet", "Solnarummet" och massa andra. Men vilket rum fick jag? Jo jag fick...

 


Efter frukost så var det bara att sätta sig i konferansrummet för att höra om fifflet i hemtjänsten, bla. Visste ni att bara i Nacka finns det 58 hemtjänster?! Men den kommunala har lagts ner...


Sen fick vi lära oss Mediastrategier. Mycket nyttigt att kunna men jag har nog långt dit..


Så blev kl 12:00 och det var dags för lunch.

Jag måste säga att maten var utsökt! Det var en väldigt duktig kock! Och trevlig.


Efter avklarad lunch med fika var det dags för ett av huvudämnerna till varför vi var där: Barnfattigdom.

Det var representanter från både Rädda Barnen och Verdandi som berättade att barnfattigdomen i Sverige ökar. Hemskt att lyssna på i en värld där vi har så mycket överflöd. :-(


Efter det, när alla andra fikade, gick jag och Lisa, vänsterparitets ordförande i Nacka, runt och satte upp lappar för tipsprommenad.

  Om jag en dag blir en bråkdel så duktig och kunnig som Lisa skulle jag vara nöjd.


På 70-talet gick det ett barnprogram som hette Ville Valle och Viktor, jag minns att jag brukade titta på det och jag tyckte att den mänskliga trasdockan Viktor var så busig och inte kunde jag tro att jag trettio år senare senare skulle stå och kramas med honom.

 

Han som spelade Viktor heter Hans Wigren och han var med på kursgården. Hans underhöll på kvällen när han berättade om sin scenskräck och tidiga år under utbildning och första åren på teatern. Jag skrattade hjärtligt, han är en mycket duktig aktör. Numera regisserar han mest.

 

Sunday, (bloody sunday)

Lördagen var en dag som gick smärtfri förbi. Det enda jag behövde göra var att lyssna och anteckna och umgås. No problems. Men så kom söndagen...

Vi delades upp i två grupper och sen tändes skärselden...

Hans var inte där endsat för att underhålla oss, nej han skulle lära oss hur man framträder och hur man talar.

Och jag kan säga er, att det är en sak att prata inför vänner och berätta nåt roligt som du väljer och du har full kontroll på. Men när man ska tala från buken, högt och tydligt, mullra upp vokalerna och spotta ut konsenanterna, då är det inte så lätt längre. När sen Hans valde ut dikter ur Nils Ferlins samling som vi skulle lära oss att framföra på ett övertygande sätt, ja då var det kört. Hade någon stuckit en kniv i mig just då, när jag stod där framme så hade det inte kommit en droppe blod, det hade nämligen stelnat i min kropp.


Jag klev fram på "scenen" och log och från publiken mullrade Hans "Le inte! Det här är ingen munter dikt!"


För ett par sekunder blev jag 7 år, jag sneglade åt sidan, där stod massor med bord sammanslagna till ett stort ovalt bord. Och jag stod på fullt allvar, jag, 43 år gammal, stod och planerade att om jag smiter in under borden och kryper in i mitten då får dom inte tag i mig och kan dra ut mig.

Men jag tog mig samman. Suddade ut mitt leende och läste dikten. Och efter sista orden när jag precis skulle pusta ut och var rätt nöjd över att jag inte svimmade. Hör jag Hans säga att jag ska gå tillbaks lära mig dikten och komma fram och berätta den igen, utan att titta. Eller åtminstonde inte läsa innantill...

Och det enda som jag hörde i mitt huvud just då var min egen röst som sa "shoot me!"

´Mitt sista framförande lästet under en blackout.

Men mina snälla och gulliga kamrater klappade händerna och sa att jag var duktig. Yeh, right!   


Paus. Efter den här pärsen var min hjärna tom. Jag kände mig alldeles uttömd.

(Jag ska aldrig i mitt liv underskatta skådespelare. Någonsin!)

Så en kopp kaffe i solskenet kom som på begäran.

Nästa kurs var hur man skriver. Typ en insändare, och faktiskt, det gick rätt bra för mig där. Svårt att tro när man läser min blogg, eftersom jag tenderar att bli lite slarvig här...


Sen hade vi lite politiksnack och kl 15 var det dags att åka hem igen.

Jag skulle lätt ha stannat hela veckan.

Det var en mycket lärorik helg. Och en kul helg då jag fick tillfälle att lära känna mina partivänner bättre.


Här är ett foto på kursgården, tagen från mitt rumsfönster.

 

Sen jag gick ut ur rummet där jag läst dikten så undrade jag hur den gick. Jag hade glömt rubbet sån blackout fick jag. Det enda jag minndes var att det var en vaker dikt av Nils Ferlin och sista meningen var nåt på "barnfotabarn".

Så jag var tvungen att leta upp den, här är den:


Du har tappat ditt ord (ur Barnfotabarn 1933)

 

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,

du barnfotabarn i livet.

Så sitter du åter på handlarns trapp

och gråter så övergivet.

 

Vad var det för ord - var det långt eller kort,

var det väl eller illa skrivet?

Tänk efter nu - förrn vi föser dig bort,

du barnfotabarn i livet.






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards