Alla inlägg under april 2011

Av Dina - 14 april 2011 10:47

 


8-10 Bitar:

 

250 g Smör

3 ½ dl Strösocker

3  Ägg

2 msk Kallt kaffe

5 ½ dl Vetemjöl

3 tsk Bakpuler

1 ½ dl Kakao

1 dl Naturll Yoghurt

3 dl Vatten

 

FYLLNING:

3 dl Vispgrädde

300 g Nutella hasselnötskräm

 

GARNERING:

5 dl Vispgrädde

400 g Choklad, 40% kakao

 

Sätt ugnen på 180 grader.

Vispa smör och strösocker vitt och mjukt, och tillsätt äggen, ett i taget. Smaksätt med kaffe. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao och sikta i detta i äggblandningen. Rör i youghurt och vatten, blanda till en jämn smet.


Smörj och bröa två formar med löstagar kant. Klä botten med bakplåtspapper. Fördela smeten jämt i de båda formarna. Grädda i 35 minuter.


Fyllning: Värm grädden och låt Nutellan smälta ner. Låt svalna helt i kylskåpet, det tar ett par timmar. Vispa sedan till en jämn, tjock kräm.


Låt den ena chokladbotten ligga kvar i formen och bred Nutellafyllningen jämt över. Lägg på den andra botten och täck med plastfolie, låt stå i kylskåpet över natten.


Värm grädden till garneringen och låt chokladen smälta ner.

Låt svalna helt i kylskåpet.

Vispa sedan till en tjock kräm och bred detta över tårtan.


Låt stå svalt tills det är dags att servera.

Dekorera med blommor.


(Om du gör den, så vill jag veta hur den blev!)

Mat
Av Dina - 13 april 2011 09:16

Helgen som var var min första lediga helg på... Ja, jag minns inte. Med ledig menar jag inga inplanerade besök, inga planerade middagar, inga planerade utflykter, ingenting... Så skönt!

Men det betydde ju inte att jag inte hade att göra.


Nu börjar våren ta fart på rikgt här och det är underbart! Man riktigt känner att livet återvänder. Sarah, det här är till dig, vårtecken jag fotade på min skogsrunda med Athos.

  

Det märks att snön börjar smälta, Krokisträsken har svämmat över och vattnet är upp till kanten på bron mellan träsken. Jag kunde inte få en bra bild, men vattnet är faktiskt precis i kant med bron..

 

Som du ser, det har svämmat över...

Längre in i skogen brusade bäcken. När Sarah hade den goda smaken att bo här i Orminge, så brukade vi gå den här rundan tillsammans och varje vår stod vi vid bäcken och lyssnade när den porlade...

 

Nere vid Danmarks ängar hittade jag ytterligare ett vårtecken.

Jag vet inte om det är åldern, men jag blir så glad när jag ser Blåsippor, dom var inte många, men dom fanns där. Tyvärr hade jag bara min mobilkamera, och jag vågade inte riktigt kliva bort från stigen eftersom just på den platsen brukar dom första ormarna dyka upp och ligga och lapa sol. Me don´t like...

   

Stormen som var i veckan hade satt sina spår i skogen, jag såg flera träd som hade gått av och ramlat. Dom flesta ganska unga träd som inte var så tjocka i stammen, men även någora stora. Ett av dem hade lagt sig tvärs över stigen. Och Athos blev alldeles till sig. För första gången kunde han kissa på kronan...

  Och så det tillslut innan vi gick ut från skogen: Videung.

 


Hemma var det dags att förbereda inför våren. Både jag och Micke var lite lata i höstas så det fick vi ta igen nu. Bla har vi en jättestor Lönn på tomten, och våran tomt är inte stor, och när den tappade löven så blev framsidan täckt av bladen, vi krattade några gånger men tillslut så struntade vi i det, eller vi tänkte nog att vi skulle ta det sen, men vi hann inte då snön kom redan i början av november... Men det var ingen fara för dom låg kvar där och väntade på oss. Vi tog varsin sida och böjrade kratta. Det var sista gångne jag krattade den här våren, jag fick våndas resten av dagen med min hand...

På våran tomt har det kommit Krokusar. Dom växer vid körsbärsträdet och det är inte vi som har satt dom där, dom har bara kommit. Men dom ska bort i år har vi bestämt. Men såhär i böjran på våren så är det ett glatt vårtecken...

 

Jag tror jag även hittade vårens första Nyckelpiga, och den levde. Också ett vårtecken.

  Och är är Micke vid Lönnen.

 


Till helgen hade jag bestämt för att prova lite nya maträtter. Då vi har slutat laga mat på lördagar eftersom vi oftast inte har några barn som är intresserade av att äta hemma så blev båda maträtterna på söndag. Första maträtten blev Fläskfilé gryta med palsternacksmos. Den blev väldigt omtyckt, även av Micke men han hade fullt upp med att peta bort alla championer. Tur för honom att dom var hela så dom syntes.

 

Den andra maträtten var också gjord på fläskfile fast med pasta. Den var också väldigt god, men bara för att jag rörde ner babyspenaten i såsen så blev alla "han" i den här familjen lite avig till den. Nästa gång får jag väl ha den vid sidan om då..

 

Båda rätterna kommer att lagas igen. Dom var lätta att göra och uppskattade. Jag ska lägga ut recepten vid tillfälle.


Ja, Sarah, som du ser så börjar det bli vår, så ni kan återvända nu!


Av Dina - 6 april 2011 19:26

Den sista tiden har jag velat frälsa världen med Lush´s prudukter.

Andre man ut var Anneli, hon tyckte mkt om min handkräm och ville besöka Lush.

Eftersom vi båda var lediga på tisdagen och redan hade bokat in F&S danspass så bokade vi ett besök på Lush Götgatan på förmiddagen.

Efter diverse inhandlade prudukter så gick vi över gatan och in på Glitter, jag handlade inget där den här gången, men det gjorde Anneli. Hon köpte en sjal bla, en mkt fin sjal, jag ville också ha en sån, men det skulle se fånigt ut om vi båda kom med samma så jag lät bli..


Efter Götgatans butiker styrde vi kosan tillbaks mot Slussen för att gå vidare mot Fjällgatan och Hermans för lunch. När vi passerade Stockholmsstadsmuseeum bestämde vi oss för att vara kulturella innan maten, så vi gick in och tittade på vad dom hade att erbjuda.

 


Varje dag på Hermans serveras en lasange eller en gratäng. Igår var det en vegetarisk lasange. Den godaste jag någonsin har ätit!

Så jag var tvungen att gå och hämta mer. Mycket mer än jag orkade och jag satt verkligen och pressade för jag ville inte lämna, men till sist var jag tvungen att ge mig. Fuskisen Anneli som inte skulle äta kolhydrater, gjorde ett litet undantag till förmån för lasangen. Vi tänkte att vi skulle ju ändå träna sen så då gjorde lite fusk ingenting...

 

 


Jag hade andnöd hela vägen hem. När jag kom hem var jag tvungen att göra en Micke, nämligen att dricka samarin.

 

Jag ska aldrig igen äta så mycket.

Å andra sidan gav jag järnet på dansen, så jag hoppas jag fick bort det mesta!


Av Dina - 4 april 2011 08:44

I fredags hade jag och min f d granne Marie bestämt att luncha i Nacka Forum.

Marie och jag har bott grannar i många år, men så flyttade hon och hennes man ut till Skärgården och jag och Micke hit där vi bor nu. Vi har hållit telefonkontakt och varje sommar har vi sakt att "I år! Då ska vi..."

Nåväl, så vi möttes lagomt till lunch och satt och pratade.


Då dyker också en f d granne upp, en som flyttade innan oss och stax efter henne ytterligare en granne, som bor kvar. Snacka om intensiv uppdatering.


Jag hade inte haft tillfälle att strosa omkring i Forum på länge och ute på ön finns inga gallerior så vi bestämde oss för att gå omkring och se om vi hittade nåt.

Flera timmar senare hade Marie shoppat en del, själv köpte jag bara sånt som jag behövde, lite trist men så är det alltid, när man har möjlighet att handla så hittar jag aldrig något...


Precis när Marie och jag ska skiljas åt så ser jag en kvinna komma ner från rulltrappan vinkandes.

Jag trodde inte det var till mig så jag brydde mig inte så mycket, men så började hon vifta mer frenetiskt och det var då jag såg min barndomsvän Meral.

Vi träffades som hastigast för 6 år sen och bytte telefonnr och skulle hålla kontakten... Jo visst...

Så då blev det ytterligare en fika och uppdatering för mig.

Jag kom inte hem förren sent på eftermiddagen.


Väl hemma igen upptäckte vi att vi skulle bli barnlediga och det är vid sådana tillfällen vi brukar hoppa över att laga middag.

Efter en snabb överläggning styrdes kosan tillbaks till Forum för ett besök på Burger King.

Sen hem och sätta sig i soffan ett tag för att mentalt meditera för en låååång arbetshelg...

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards