Direktlänk till inlägg 25 april 2011

Påsken

Av Dina - 25 april 2011 20:04

Fredagen började bra.

Jag skulle fasta. Kommer till jobbet på morgonen och upptäcker att den där goda första koppen kaffe som man bara måste ha på morgonen, den kan jag inte ta eftersom p g a fastan så gäller veganföda. Alltså inget som kommer från djur... Och jag kan inte dricka kaffe utan mjölk och soyamjölken stod hemma i kylskåpet... Typiskt!

Jag fick ta te istället vid morgonrapporten.


På förmiddagen, när vi hade en liten paus, så kommer en av mina kollegor upp från personalrummet med händerna fulla av goda chokladbitar och innan jag visste ordet av hade jag munnen full... *Aahhhh* Inte i år igen!!!! Under dom sista 10 åren har jag lyckats genomföra en korrekt långfredag endast två gånger. Jag är en förtappad själ! :-/


Kl 14:00 och ett halvt kilo chokladpraliner senare, kom Micke och hämtade mig för att åka ut till hans pappa och dennes partner Kerstin.

Dagen innan vi skulle ut dit fick jag Micke att ringa upp och förklara för dem att vårn påsk är iår samma som den svenska påsken och att jag fastade och skulle inte ha någon animalisk föda.

Men när jag kom in i köken frågade Kerstin om jag fastade eller om vi kunde äta som vanligt.

-"Som vanligt" muttrade jag.

-"Bra!" sa Kerstin och plockade fram maten, den maten som är avsedd för mig när jag besöker dem, d v s Tores lax. Dom hade redan förberett, känner dom mig nu eller???

 

Ingen gör lax som Tore och jag slängde i mig två bitar.

Jag kommer att hamna i helvetet. Tur att inte mamma ser mig...

 

På lördagen hade jag en massa att göra.

Tvätt som skulle strykas.

Ett hem som skulle plockas.

Mat som skulle förberedas.

I mitt hem så firar jag alltid den grekiska ortodoxa påsken och då firar vi på dagen inte afton. Så lördag gick till att förbereda och fixa till söndagen.

I Grekland så fastar folk även på lördag.

Kl 23:00 hämtade mina kompisr Antonia och Barbara mig för en färd mot kyrkan. Den grekisk ortodoxa kyrkan vid odenplan.

 

Som vanligt varje påsk så är det packat med människor, hela gatan ni ser här på bild var full med folk som inte fick plats i kyrkan. Vi kom inte ens i närheten av ingången, men vi fick vårt ljus och sen styrde vi kosan hem igen.

 

Om vi varit i Grekland nu, så skulle vi åkt hem till min mamma och ätit. Nu får man äta. Men den biten hade jag som sagt avklarat redan ett dygn innan..


Söndag vaknade jag och färdigställde mina maträtter.

Jag skulle ha besök av mina goda vänner Yvonne, Jean och Kirill

Jag gjorde för första gången Frikasé. Traditionellt så är det den här maträtten man äter på natten efter kyrkan, men med inälvor. Sånt äter inte vi hemma hos mig så jag gjorde den med fläskkött. Detta är en av mina favoriträtter och varje gång mamma kommer så får hon laga den till mig, men varför vänta på att mamma ska komma? Den blev som sagt super!

 

Och så gjorde jag grekisk potatissallad.

  Och så gjorde jag min grönsaksgratäng som är så himla god, men tyvärr så orkar jag inte göra den så ofta då den tar sin lilla tid. Men jag kan lova att den är himmelsk!

  Och så gjorde jag Tirokafteri, eller het fetaoströra. Himmla gott till grillat kött!

  


Och så gjorde jag klyftpotatis.

 

Lamm, men jag fuskade och köpte färdigmarinerad.

 

Of course så gjordes även grillspett både kyckling och kött.

 

Äggen, inte att förglömma.

  Sist men inte minst, tzatsiki.

 

Vi åt så magen stod i 18 hörn.

Och pratade, och skrattade och sen satte alla sig att jäsa en stund.

  Alltid lika underbar, Yvonne.


  Jean.


  Kirill som blev som en orm som har ätit och sedan låg och smälte maten.


  Micke.

Max och Oliver var också med, men dom ville inte låta sig fotas.


Den fantastiska måltiden avslutades med en lika fantastisk Chokladtårta.

Det är den tårtan som jag la ut receptet på. Den var himmelsk!

Lite tidskrävande bara och kräver lite planering, men det var den värd!

 


Vid 22:30 tackade mina vänner för sig och åkte in till hufudstaden där dom bor..

Själv la jag mig i sängen och tittade på en dokumentär om Jack the ripper, vilket ledde till konstiga drömmar, vilket ledde till att jag vaknade som ett vrak när klockan ringde och jag skulle till jobbet idag.

Som tur är så hade jag en kort dag och slutade kl 14:00, så jag kunde komma hem och lägga mig på framsidan och ta mig en tupplur i hammocken.

Ja, det var den här påsken.


 
 
Alex

Alex

25 april 2011 22:04

Åh Dina, jag blir mätt bara jag läser inlägget! Grönsaksgratängen blev jag nyfiken på, hur spännande kan det vara liksom :)

Lovar att göra tårtan! När jag visade J ditt recept så röstade han på att jag skulle göra den till påsk men jag hade fått önskemål om mousse så jag fick spara den till en annan gång. Kanske nu till helgen när mamma och pappa är här…!

http://tantalexandra.se

Dina

25 april 2011 22:10

Alltså, gör den! Den var skitgod! Lite tidskrävande bara eftersom grädden måste vara helt kyld när man ska till och vispa den... Men annars var den lätt att göra!

 
Ingen bild

Bea

26 april 2011 00:21

Men Dina!
Nu frestar du mig... När jag ser dessa bilder vill jag inget hellre än att hoppa genom skärmen här och äta!!! :)
Jaså, ni firar påskdagen? Det visste jag inte.
Ha en bra vecka!

Dina

26 april 2011 06:41

Det gör nog dom flesta länder. Det är nog bara Sverige och nåt land mer som firar "afton", efter Luther.. :-)

Japp, men nu börjar min diet...! ;-)

 
Ingen bild

Sus

26 april 2011 22:30

Du har förstört mig fullständigt. Jag har just sett Inför Eurovision och sett Greklands bidrag. Jag kickade igång direkt, blev kär och hojtade 5 POÄNG TILL GREKLAND!!! medan Staffan blängde oförstående på mig. Alltså, till mitt försvar vill jag säga att min stil- och kvalitetskänsla säger att jag inte borde gilla det här alls, men mitt hjärta, mitt hjärta sjunger och äääälskar det här.
Som sagt - du har förstört mig fullständigt! Heja Grekland! <3

Dina

27 april 2011 12:55

Faktiskt dom fick oförtjänt låga poäng! Jag hann bara se dom tre sista bidragen igår, och vem faaaan var det som satt där?! Tjockisen, som aldrig ens vunnit, Lotta Engberg- say no more! säger jag bara, Andreas som inte ens gick vidare sist han var med, en kvinnlig version av en fraggel och två parodier på män... Och DOM ska döma ut Grekland?! Nej! Jag kommer inte se mer av det programmet, jag blir bara förbannad!
Däremot har jag STORA förhoppningar på Sverige, av vad jag hörde (snabbomgången) så borde Sverige vinna!

 
Ingen bild

Laila

27 april 2011 22:05

Åh, visst är det härligt med mat! Jag blev också väääääääääldigt intresserad av grönsaksgratängen, den ser underbart god ut :) Skulle vilja få tillgång till receptet....

Dina

28 april 2011 13:55

Ok, jag ska lägga ut receptet ikväll, när jag har glasögonen på mig! :-)

 
Ingen bild

Bea

28 april 2011 23:47


Tänkte bara kika in till dig o se om du skrivit något mer intressant. Men jag blev bara hungrig... Igen!
Ha det gott! ;)

Dina

29 april 2011 15:10

Kommer snart! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards