Alla inlägg den 17 mars 2011

Av Dina - 17 mars 2011 11:23

Jag hade hittat den perfekta tandläkaren. Jag kände mig tygg och i goda händer och efter den här behandlingen skulle jag punkligt och troget besöka tandläkaren en gång om året för en checkup.


Så för två veckor sen när jag kom till min tankläkare, Inga, så berättade hon att hon måste sluta av familjeskäl som var helt förståliga. Kalldusch!


Så igår satt jag två och en halv timme hos tandläkaren för att hinna bli klar. Ingas sista dag är på fredag.

Efter två och en halv plågsamma timmar var allt färdig att sätta på kronorna. Men dom behövdes ju fixas och det skulle vi inte hinna eftersom det var torsdag och sista dagen var som sagt fredag....


Medans mina tandavtryck stelnade i munnen försvann Inga ut ur rummet. Kom sen tillbaks  och sa:" Dina, hade det varit en annan patient så hade jag skrivit över den till någon annan kollega. Men dig vill jag avsluta. Så vi gör såhär: Du tar dina tandavtryck, åker till (dit dom gör tänderna, minns inte vad dom hette/min fotnot) så fort vi blir färdiga och så kommer jag in på lördag endast för din skull och cementerar dit dem."


Så när jag var klar, och öm i hela munnen, så ringde jag till Micke som kom och hämtade upp mig. Och snabbt ut till Huddinge (iallafall åt det hållet) och lämna mina avtryck.

  

Hon hade ringt dem också och sagt att vi är på väg, så kvinnan som skulle fixa dem, Monika, väntade på mig.


Inga, gå inte! Jag har ju minst 22 tänder till. Och en glugg!

Tragedi!  

http://www.youtube.com/watch?v=5JqzxY3NUNE

Av Dina - 17 mars 2011 10:57



Alltså, man kan inte sitta i en styrelse utan att vara insatt.

Och jag är inte så insatt, än, så när den kände ekonomen Stefan de Vylder  http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/stefan-de-vylder-varldens-springnota hade föresläsning bänkade jag mig på första raden.

  


Dom som känner mig vet att jag gillar inte ekonomi. Jag läser aldrig ekonomibilagorna, lyssnar aldrig på A-ekonomi osv, överhuvudtaget så fort debit och kredit nämns i olika sammanhang så försvinner mina tankar bort till nåt roligare.

Utom den här kvällen! Alltså vilken föreläsare! Och han förklarade begripligt, kortfattat och intressant!

Jag satt alltså där och undrade vad Stockholms universitet hade för ekonomikurser jag kunde haka på. Bara en sån sak?!

Men jag hejdade min iver och nöjde mig med att köpa hans nyaste bok, Världens springnota.

  

För er som inte vet vem han är så kommer lite fakta här:

Stefan de Vylder är nationalekonom och författare till en rad artiklar och böcker om även uppmärksammats internationellt.

Han har bl a arbetat som docent i utvecklingsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

På senare år har Stefan arbetat med konsekvenser av hiv/aids, jämställdhet och landsbyggdsutveckling, samt handel- och globaliseringsfrågor, bland mycket annat.






Av Dina - 17 mars 2011 10:21

Ibland så stannar jag upp och tänker "vad gjorde jag av min tid innan jag fick barn?"

Jag minns bara att jag var upptagen. Jag minns att jag fick tacka nej till kompisar pga av att jag var upptagen. Men vad fan var jag upptagen med?!

Jag tänker och tänker och minns inte...

Jag minns att jag jobbade...

Jag minns att jag fikade...

Jag minns att jag var ute och dansade...

Men detta var inte 24/7.

Vad gjorde jag mer av min tid eftersom jag var upptagen...

Jag har haft barn så länge så jag minns nog inte, men det här är en av mina dagar idag:


05:58 Klockan ringer, jag ligger kvar och lyssnar på nyheterna. Efter nyheterna svär jag över att jag måste gå upp.


Gör mig i ordning. Om Mia börjar tidigt tar jag ut hunden eftersom hon absolut inte har tid att ta ut han då. Som den här dagen jag berättar om nu, typ tisdag.

Så tar jag ut Athos på en ordentlig kissrunda, kommer hem gör iordning det sista, och åker sen iväg till jobbet.


08:00-15:00 Jobb.


15:16 Sitter flåsandes på bussen som jag har fått sprungit till för att hinna med.


ca 15:30  Hemma. Byter om till bekvämare kläder och entrar köket.

Den här dagen gjorde jag det lätt för mig, jag hade köpta köttbullar hemma så det tänkte jag till middag tillsammans med mjölkstuvade makaroner. Men eftersom jag inte äter köpta köttbullar så ställde jag mig och klippte grillkorvar i 5 öresbitar och stekte. Jag hinner också hänga tvätt, ladda en till maskin, gå igenom posten, tömma diskmaskinen, ladda den på nytt osv osv..


Under den här tiden har dom andra kommit hem. Och just idag hade jag lovat Oliver att gå till F&S gym.

Klockan är nu närmare 18 och jag har nu i princip stått och gått i 12 timmar. Jag försökte förhandla bort gymmet mot en mysig tv-kväll. Gick inte.  Så:


18:25 ca stod jag ombytt och klar i gymlokalen.


Vid 20:30- tiden kom jag hem, mörbultad, för att äntligen få sätta sig i soffan och äntligen äta middag. Till min stora fasa upptäcker jag att någon har ätit upp korvarna som var till mig. Så jag får ställa mig och klippa nya att steka.



21:00 Sjunker äntligen ner i soffan med min mattallrik framför mig.


21:30 Tvingar min motsträviga lekamen att gå in i duschen. Vanligtvis brukar jag duscha på gymet, men Oliver ville köra så länge som möjligt så det blev inte av.


Runt kl 22 går jag ut i köket. Har börjat förbereda mig för att gå och lägga mig i sängen. Men först måste jag försäkra mig om att Max har gjort sin matlåda till dagen efter, vilket han 9 gånger av 10 inte har gjort. Det behövs inte eftersom mamma fixar.. Gör iordning hans matlåda samtidigt som jag svär.


Sen går jag och lägger mig och tittar en stund på tv i sovrummet. Vilken kanal jag vill utan att bli avbruten eller störd.

Så nu igen, vad var jag upptagen med innan jag fick barn...?

Av Dina - 17 mars 2011 10:09

Jag ligger lite efter, men jag börjar från Måndag den 14 Mars.


Max fyllde 21 år!

  


Sista året han fyller år hemma hos mamma för i sommar flyttar han...


Jag planerade den här dagen att jag slutade samtidigt som Micke. Enligt tradition här så väljer födelsedagsbarnet middag. Och Max valde Lammfärsgryta med bönor.

Så efter jobbet åkte jag och Micke till Ica Maxi för att handla lammfärs. Sen hem och ställa sig i köket. Det blev två grytor, en lammfärsgryta och en veggogryta.

Jag smakade på lammfärsgrytan och jag måste säga att den var faktiskt god!

  


Micke smakade på veggogrytan och han åt den och tog om, det ni!

  

Här är den på väg att bli...


Middagen avslutades med fika, kladdkaka med grädde... Mycket god. Och jag tog bara en minimal bit. Duktiga jag..


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards