Alla inlägg den 8 februari 2011

Av Dina - 8 februari 2011 20:10

Redan innan helgen började det sticka i min hals och jag kännde mig inte alls 100%. Men jag höll ut hela min arbetshelg. Igår var jag ledig, då var det som att öppna en kran, snoret rann, halsen stack, febern gick upp och ner, men det värsta av allt är hostan. Den är hemsk! Först hostar jag så jag får ännumer ont i halsen, sen hostar jag hysteriskt och sen hostar jag tills allt jag inte har ätit kommer upp. Men när jag tittade ut idag och såg det vackara soliga vädret så tänkte jag att jag måste få lite frisk luft.

Så jag tog Athos och gick en sväng i skogen.

Mer behövdes inte, det tog på mina krafter och jag krachade ner i sängen.


Istället för att ta hand om mig så fotade dom mig istället. Det var Oliver som ville dokumentera vanskötseln av honom att det inte fanns någon mat färdig när han kom hem.

Har ni sett filmen "Stepbrothers"?

Det är Oliver, jag inser det mer och mer... :-/


Idag var det Lasangedag hos oss. AnnaMaria gör jättegod lasange, och den är inte nyckelhålsmärkt någonstans såg jag idag...

Medans hon gjorde den så masade jag mig upp för att göra en annan lasange som jag har spanat in ett tag nu men inte har haft tid att göra. Idag tog jag mig tid. Det var en vegetarisk lasange. Getostlasange med ratatouille. Himla god!


Här kommer den:

Spenatlasangeplattor.


Getostsås:

50 g Smör

5 msk Vetemjöl

1 l mjölk 3% (jag har inte 3% så jag tog hälften mellanmjölk och hälfgen grädde)

250 g Getost av typ Chévre

2 msk flytande Honung.


Ratatouille:

1 Zucchini

1 Aubergine

1 Röd paprika

1 Rödlök

3 Vitlöksklyftor

2 tsk Timjan

2 tsk Oregano

3 msk Tomatpuré

500 g Krossade tomater

1 tsk Socker


Börja med getostsåsen. Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Spåd med mjölken, lite i taget och rör om. Låt såsen småkoka 3-4 min rör om då och då. Sänk värmen, skär bort ev kant på osten. Bryt den i bitar och lägg ner den i såsen. Tag från plattan. Häll ner honungen och salt och vitpeppar.

Sätt ugenen på 200 grader.


Skär zucchinin i 1/2 cm tjocka skivor. Stek upp dem i olja. Samma sak med aburginen. Dela paparikan och kärna ur, dela den i ca två cmers tärningar.

Finhacka Rödlöken och vitlöken, fräs det i en wokpanna eller i en kastrull utan att de ska få färg. Lägg i paparikan. Häll sedan på tomatpurén och krossade tomater och örtkryddor och låt det puttra ihop, häll i zucchinin och aburginen. Häll på sockret och låt allt puttra några minuter.

Gör iordning en ungsfast form. Börja med ostsåsen och varva. Sista lagret ska vara ostsås, strö på med rigen permesan. och skjus in i ugnen.        

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards