Direktlänk till inlägg 24 december 2010

Dan före Dopparedan

Av Dina - 24 december 2010 21:08

Igår alltså.

Hade bestämt mig för att kl 8:00 skulle jag vara färdig att ge mig av hemifrån för att i sista minuten, som vanligt, inhandla det sista inför julen.

Kl 11:00 stod jag vid ytterdörren...


Färden gick mot IKEA där vi skulle köpa presenter till Max. Han flyttar ju hemirån i slutet av april och han behöver i stort sett allt.

Vi hade planerat att köpa ett sånt där "startaegetkit" som dom säljer, men det var slut så vi köpte ett presentkort  och ett bäddlakansset till honom. En kontorsstol till AnnaMaria och, som vanligt när man är på IKEA, ljus.

En perfekt dag att åka till IKEA f ö, det var bara en handfull människor där, hur skönt som helst, så Micke och jag började med att åka upp till restaurangen och inmundiga brunch.


I bilen på väg hem funderade vi på att göra en avstickare till Nacka Forum, men kön till parkeringshuset började strax efter Finntorp så vi hoppade över det.


Julen är överraskningarnas tid, sägs det, och våran hund ville inte göra oss besviken.

När jag gick mot julgranen såg jag en fläck på julgransmattan. Han hade kissat. Hunden är 7,5 år gammal och detta är andra gången han kissar på granen, första gången var hans första vinter, han var bara halvåret och det föll sig naturligt för honom att sätta sig vid ett träd, men sen dess har han aldrig gjort det. Förrän nu, då. Så det första jag fick göra var att slänga in mattan i tvättmaskinen.


Drack en kopp kaffe och sen var det bara att kavla upp ärmarna och börja med julstöket.

Först bakade jag Kourambiedes, grekiska kakor.

Och medans dom gräddades slängde jag ihop en pepparkakscheescake.

  

         Första året Micke och jag firade jul ihop skulle vi baka julgodis.

Han måste ha haft mens eller nåt då, för han blandade ihop en salig blandning och doppade det i smält choklad och la en valnöt på toppen.

Efter det har jag vägrat äta hans godis, han har gjort den varje år, men tagit bort lite ingridienser, så iår måste jag erkänna att hans julgodis var goda.


Själv satte jag en kastrull knäck att sjuda på spisen. Ingen jul utan knäck, men iår vågar jag inte äta några pga av mina tänder... :-(

Men jag hörde av dom som åt att dom blev goda.


Medans knäcken kokade passade jag på att steka köttbullarna. Smeten hade jag gjort redan imorse, den blir godare om den får stå ett par timmar.

Vid det här laget hade jag börjat blir trött, så iår blev köttbullarna större än vanligt, men lika goda som alltid.


Kl halv nio var vi hungriga så Micke fick åka iväg till Orminge C med Oliver och handla middag, dvs pizza.

          

Är det jul så är det och då måste man få ha beasås på pizzan även om det inte är oxfilépizza, eller hur? Det tycker iallafall jag och när det är en helg om året som man får svulla som bara den så tycker jag att man ska göra det också! (Jag kommer säkert säga nåt helt annat när helgen är över och magen står i arton hörn..)

Efter maten, medans jag höll på och plocka med det sista i köket så klädde Oliver och Mia granen, det är också tradition hemma hos oss, att klä granen kvällen före julafton.

   

Straxt innan kl 23 var min skinka färdig, och jag med för den delen, jag ville bara gå och lägga mig. Så jag griljerade inte den, det sparde jag åt Micke som snarkade i sin fotölj. Och ja, jag vet, det är inte den snyggaste skinkan ni har sett. Den var otroligt ful, men den blev mycket god. :-)

    

 
 
Ingen bild

Bea

26 december 2010 19:38

Åååå, arg, jag blir!!! Skrev just en kommentar som uppenbarligen gick upp i tomma intet. Vad jag sa var att du verkar SÅ DUKTIG på att laga mat!!!
Å så önskade jag dig en god fortsättning, men tog sedan tillbaka det. Det är ju för tusan vardag imorgon. Ha en bra dag imorgon i alla fall! ;)

Dina

27 december 2010 12:43

Bea jag börjar hamna i facket för typisktgrekiskmamma... Har du sett "Mitt stora feta grekiska bröllop?" Det är ingen komedi, det är en dokumentär. :-)
Men, tack och en god mellanvecka till dig och din familj. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards