Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Svar till: TOMTEN ÄR EN KVINNA

Av Dina - 15 december 2010 18:49

Jag måste å det bestämdaste överklaga påståendet om att tomten skulle vara en kvinna. Efter att ha läst "Tomten är en kvinna"  upprördes jag så till den milda grad att jag blev tvungen att dementera dessa elaka rykten. Insändaren påstår att en man inte kan organisera en varm, lurvig, omhändertagande och social högtid.


Jag väljer att peka på någora punkter:

 

Varm

Har inständaren aldrig sett en kvinnas tafatta försök att tända en brasa i en öppen spis? Ska det vara varmt till jul lär ju värmefrågan påbörjas redan i slutet av november och där försvann ju tiden för allt annat organiserande...


Lurvig

Insändaren har uppenbarligen aldrig åkt i en raggarbil. Nu pratar vi lurv på en nivå som får ett horhus att se stelt ut.


Omhändertagande

Vem måste lova svärföräldrarna att ta hand om deras avkomma? Just det, mannen!


Social

Om det inte vart så mycket tjat skulle jag ta hem polarna varje söndag på tipsextra och några sexpack öl, men icke sa Nicke, det fick man inte. Det finns inte an chans att vara social.


För övrigt kan jag hålla med om att det kan verka lite oplanerat att handla julklapparna sista dagen före julafton, men det finns naturliga förklaringar även här. När julen närmar sig "önskar" vi män oss diverse saker (som vi naturligtvis aldrig får) medan kvinnorna, samtidigt som de letar efter onödiga presenter till oss män, passar på att köpa saker till sig själva. Därför måste vi män vänta med inköpen, så vi inte köper samma saker som kvinnorna själva redan införskaffat.


Det där med att linda in Furbie i en plastpåse kan bara kommenteras på ett sätt: Det är enda sättet att få tyst på fanskapet.


Transportproblemen löser vi män utan problem, det är helt naturligt att skjuta gamla svaga renar för att ge plats åt unga friska och snabbare renar, vi män ser ju det här med att komma i tid som en dygd. Dessutom vågar jag påstå att om tomten vore en kvinna skulle inte julklapparna vara utdelade förrän i slutet på januari.


Några exempel på varför så är fallet följer här nedan:


Smink

Har det någonsin funnits en kvinna som behöver mindre än tre timmar på sig innan de överhuvudtaget visar sig bland folk?


Transport

Om man hela tiden skall envisas med att köra snigelfart oavsett väglag tar det tid att komma fram. Dessutom, vem skall gå ut och vinka när hon skall parkera?


Lokalsinne

Behöver jag gå in på det överhuvudtaget?


Skorstenen

Om man är rädd att få minsta lilla fläck på kläderna är ju inte skorstenen rätt entré till ett hus.


Julgranen

Alla vet ju att en kvinna inte kan se en julgran utan att börja kommentera den och dessutom sätta igång och flytta runt dekorationerna så att de sorteras i kronologisk ordning, efter färg och form. Det tar tid när man har några miljoner hushåll att besöka.


Ytterligare bevis på att tomten är en man:

 

Påstående:

Män kan inte packa en väska.


Svar:

Kvinnor kan inte packa en bil utan att krossa hälften av bagaget.


Påstående:

Män skulle hellre dö än att synas i röd sammet.


Svar:

Kvinnor skulle hellre dö än att visa sig i samma klädesplagg två gånger.


Påstående:

Män skulle känna det som ett hot mot sin manlighet att umågs med alla dessa nissar.


Svar:

Kvinnor har aldrig visat intresse för män kortare en 170 cm.


Påstående:

Män svarar inte på brev.


Svar:

Har du fått något svar från jultomten någongång? Nä, tänkte väl det. Vore tomten en kvinna skulle du få hennes livs historia i retunerande post och sen ett brev i veckan de följande fem åren som avslutats med "Ps. Varför svarar du inte på min brev? Ds"

 

Påstående:

Män vägrar att låta sin kroppshydda benämnas som någonting avlägset bestläktat med "en skål gelé".


Svar:

Det är inte vi män som ständigt tjatar om att gå ner i vikt trots att vi bara väger 45 kg och är 165 cm långa.


Påstående:

Att bli tvungen att säga "Finns det några snälla barn här?" skulle allvarligt inkräkta på deras chanser att ragga upp någon.


Svar:

Att ragga upp en brud genom att bli kompis med hennes barn är ett gammalt beprövat knep.


Påstående:

Slutligen: Att ansvara för julen skulle innebära att han fick lov att engagera sig.


Svar:

Vi män sitter snällt och ser på när ni efter en lördag på stan skall leka mannekänger, men om vi köpt ett par nya högtalare får vi inte ens er att lyssna på dem. Så snacka inte om engagemang.


Vad beträffar de andra mystiska karaktärerna kan jag inte känna annat än värme i hjärtat. Det är ju ett tydligt tecken på att insändaren ändå ser på mannen i positiva tankar.


  • Nyårsafton, med hopp om en god och givande framtid.
  • Amor som sprider värme och kärlek omkring sig i överflöd.

Som jag ser det är jultomten helt testosteronstinn. Skulle man tillföra mer manliga hormoner skulle Arnold Schwartznegger framstå som en fjolla.

  



 
 
Ingen bild

Bea

18 december 2010 17:57

Bra skrivet! ;)

Dina

18 december 2010 21:56

Ja, eller hur?
Detta har ju inte jag skrivit från början utan en annan klok kvinna... :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards