Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Du har alltid två val.

Av Dina - 19 juli 2010 22:06

Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.
När någon frågade honom hur han mådde svarade han: "Om jag mådde bättre ande jag varit tvillingar".
Han var en naturligt inspiratör. Om en anställd hade en dålig dag var Kalle där och talade om för den anställde hur man kunde se positivt på situationen.
 
Jag blev nyfiken av att se detta så en dag gick jag bort till Kalle och frågade honom: "Hur lyckas du?"
Kalle svarade: "Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag väljer att vara på gott humör."
Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva sidorna.
Jag väljer de positiva sidorna i livet."
 
"Säkert, men det är inte fullt så enkelt, " protesterade jag.
 
"Det är det, svarade Kalle. Livet handlar om val. När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situationen.
Du väljer hur folk ska påverka ditt humör.
Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör."
Till syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv.
 
Jag funderade över vad Kalle hade sagt.
Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet, istället för att bara reagera på det.
 
Många år senare hörde jag att Kalle var inblandad i en allvarlig olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast. Efter 18 timmars operation och flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från sjukhuset med skenor längst hela ryggen.
 
Jag träffade Kalle ca sex veckor efter det han lämnade sjukhuset. Då jag frågade honom hur han mådde, svarade han: "Om jag mådde bättre skulle jag varit tvillingar. Vill du se ärren?"
 
Jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som försiggick i huvudet på honom under olyckan.
 
"Det första jag tänkte på var på min ännu ofödda dotter", svarade Kalle
"Så medan jag låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller jag kunde välja att dö. Jag valde att leva."
 
"Var du inte rädd? Blev du inte medvetslös?" frågade jag
 
Kalle fortsatte: "Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas och sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod skrivet "Han är döende". Jag visste att jag måste göra något."
 
"Vad gjorde du då?" frågade jag
 
"Nå, det var en sjuksköterska som ropade något till mig," sa Kalle "Hon frågade om jag var allergisk mot något.
"Ja, svarade jag. Läkarna och sköterskorna stannade upp medan de väntade på mitt svar.
Jag tog ett djupt andetag och ropade: "Tyngdkraften."
Genom deras skratt sa jag till dem: "Jag väljer att leva. Operera mig som om jag var levande, inte död".
 
Kalle överlevde tack vare läkarnas skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning.
 
Jag lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.
 
Inställningen är, trots allt, allt
 

 
 
Ingen bild

Bea

20 juli 2010 01:46


Sån't här behöver jag få läsa mer av. Jag som gärna svartmålar hela världen, liksom...

Men jag tror inte att Kalle är typen jag älskar att hata. Varför skulle man hata någon som sprider glädje och positiva tankar?

Jag tycker att Kalle är beundransvärd.

 
Dina

Dina

20 juli 2010 10:30

Den var till dig. :-)

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

20 juli 2010 20:37

Å, tack, Dina... Var den till mig? Vad smickrad jag känner mig. Ska läsa en gång till! :)

 
Ingen bild

sarah

20 juli 2010 22:16

Så sant - just de orden "det är fråga om inställning" säger Totis varje vår när han plumsar ner i det iskalla vattnet i sjön för att sätta fast trappen från bryggan. Jag har försökt men det funkar inte för mig.

 
Bea

Bea

21 juli 2010 22:47


Sänder en liten hälsning igen... Tänkte gå in o kolla om du skrivit nå't intressant på sistone, men du firar väl sommar, antar jag, o det tycker jag att du gör rätt i! ;)

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gull-Britt

22 juli 2010 10:53

Detta var bra och särskilt då det var till Bea. Fint av dig.
Må gott

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dina - 17 januari 2015 14:26

Sommaren och hösten 2014 har inte riktigt varit mitt år. Av många olika anledningar har jag mest försvunnit från joredens yta, känns det som, utom då jag har varit på jobbet, där jag har varit så mycket jag har kunnat. Kanske mest för att slippa ta...

Av Dina - 18 augusti 2014 12:36

Igår var jag bjuden till Yvonne på girllmiddag. Meningen var väl att vi skulle laga mat tillsammans, men jag jobbade till kl 18- och jag tror att verken Yvonne eller hennes mamma hade lust att börja med maten så sent.  Så innan jag ens hade lämnat ...

Av Dina - 14 augusti 2014 22:57

Jag vet inte om det är såhär för alla när man blir äldre eller om det är bara jag. Man vill så gärna träffa och umgås med sina vänner, men tiden räcker inte till... När hamnade jag i den här negativa spiralen och hur tar man sig ur?   Då och då l...

Av Dina - 14 augusti 2014 14:29


Någonting jag aldrig har klarat under hela mitt liv är underklädesshopping. Jag tittar när jag är i butikerna men jag köper nästan aldrig. Bara när jag absolut måste och då blir det mer praktiskt och bekvämt än nåt annat. Kritiken haglar här hemm...

Av Dina - 14 augusti 2014 08:55

Jag har många vänner från Iran, Irak, Kurdistan, ja området däromkring och nästan alla frågar mig varför jag inte färgar med Henna. Och jag vet inte varför, jag bara gör inte det. Mitt hår skulle bli så mycket bättre om jag använde Henna.   S...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards