Alla inlägg under januari 2010

Av Dina - 25 januari 2010 23:32

Dom som känner mig vet att jag inte gärna äter frukt.

Jag har nog inte gjort det dom sista 35 åren, innan det var min vilja inte så stark...

Men någon gång efter nyår tänkte jag att nu måste jag ta tag i min lekamen.

Den har ju skenat iväg något först av att inte röka och sen efter min sjukskrivning. Men nu skulle det bli ändring på det.

Och trots att jag bara är på "uppvärmningsstadiet" fortfarande, d v s att jag har inte rikgigt helhjärtat gett mig in på det här, så har jag redan gått ner 2 kg.

Ikväll gjorde Mia smoothie på:

Naturell youghurt

lite mjölk

Banan

Äpple

Kiwi

Frysta blåbär, mango, gojibär, havtorn, björnbär, tranbär och röda vinbär.


Med en sked honungblev det bättre, och jag var tvungen att äta röran med sked.

Så jag har en smoothie som väntar på mig till frukost i morgon, hoppas det går bra, för min kropp har inte återhämtat sig från chocken än.

  


Mat
Av Dina - 25 januari 2010 22:55

Alltid på höst, vinter, vår när jag sitter framför TV så vill jag ha en stickning i händerna. Jag är inte jätteduktig men jag tycker det är skitkul.

Innan jag opererade mig hade jag påbörjat en stickning, det skulle bli en halsduk åt min kompis Mohamed.

Jag var nästan klar med den, jag skulle sticka färdigt den vändan jag var på och sedan maska av när telefonen ringde. Jag la ifrån mig stickningen för att gå och svara. Mia som var på väg att sätta sig i soffan, snavar och stickningen hamnar på golvet, när hon böjer sig för att plocka upp den stod hon på tråden och repade upp en så stor del av stickningen att jag fick repa upp allt....

Jag hann påbörja den men sen kom gipset.

Idag återupptog jag mitt handarbete, det går lite stelt men det går! :-)

  

Av Dina - 24 januari 2010 17:25

Som alltid på söndagar, iallafall som oftast, är Micke i Haninge.

Idag passade jag på att följa med. Jag var bjuden hos min kompis Sara på brunch.

Precis när jag kom gick vi först på en pomenad med hennes hund Tyson, vi gick förbi det lokala bageriet och köpte frukostbröd sen gick vi hem till henne och avnjöt en trevlig frukost tillsammans med hennes barn Jim och Elin.

  

Just den här bilden är tagen hos mig vid annat tillfälle.

Jag och Sara hade inte träffats på ett tag så vi hade mycket att prata om så jag glömde ta kort... 

Av Dina - 24 januari 2010 17:01

Äntligen plockades julen ner här hemma och vi hjälptes åt att städa och göra fint!

Skönt!

Kvällen hade jag planerat att tillbringa med Yvonne i stan, hemma hos henne alltså.

Eftersom vi bara har tre dagar i Budapest så ville vi ta reda på vad vi måste ha sett och gjort när vi är där.

Och kvällen började bra, när jag kom in i Yvonnes vardagsrum stod en semla och väntade på mig, min första för iår. Ser du den, Sarah?! ;-)

Yvonne hade blivit lite otålig och provsmakat sin...


Sen satt vi och gjorde ett prellschema för resan.

Och så surfade vi runt om Budapest och vad som måste ses så vi åtminstone hade några hållpunkter.

Ser så fram emot att åka, tur att frbruari är en kort månad!


När vi var nöjda med vårat "program" satte vi igång att laga mat, det blev en himla god Veggogryta.

Nikos kom lagom till maten var klar och med sig hade han mycket lägligt ett gott vin från Malta.

Tiden går som vanligt för fort när man är i trevligt sällskap och jag kom hem mitt i natten, igen....         

Av Dina - 22 januari 2010 18:14

Jag gjorde personlighetstestet som "Tant Alexandra" har på länkad på sin sida. Skulle länka själv, men trots en snabbkurs fixade jag det inte, sorry Alex! :-(

Iallafall, jäkla vilket perfekt test! Det stämmer hur bra som helst! Så här fick jag:

 

Din personlighetstyp:

Entusiastiska, kreativa och idealistiska. Kan göra nästan allt som intresserar dem. Socialt begåvade. Måste leva sitt liv i enlighet med sina värderingar. Entusiastiska inför nya idéer, men uttråkade av detaljer. Flexibla och öppna för argument. Många och varierade talanger och fritidsintressen.

 

Karriärer som skulle kunna passa dig:

Skådespelare, journalister, skribenter, musiker, konstnärer, konsulter, psykologer, entreprenörer, lärare, personalvetare, politiker, diplomater, TV-reportrar, marknadsförare, forskare, säljare, artister, präster, PR-ansvariga, sociologer, socialarbetare.


 

Dom som vill göra testet kan klicka på Alex blogg här till höger och göra den..

Av Dina - 22 januari 2010 11:28

Är du husmor eller riktig kvinna?


Husmorstips 1:

Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.

Riktiga kvinnors tips:

Sug ut glassen genom botten på struten, förmodligen ligger du ändå på soffan och äter den.


Husmorstips 2:

För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.

Riktiga kvinnors tips:

Köp pulvermos, det håller ett år.



Hursmorstips 3:

När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd, använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.

Riktiga kvinnors tips:

Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.


Hursmorstips 4:

Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.

Riktiga kvinnors tips:

Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa efter mig Riktiga kvinnors motto: Som jag lagar maten, så äter du den och så vill du ha den.


Husmorstips 5:

Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den håller sig färsk i flera veckor.

Riktiga kvinnors tips:

Selleri? Aldrig hört talas om.


Husmorstips 6:

Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.

Rikiga kvinnors tips:

På de frysta pajförpackningarna står det inget om  pensling med ägg, alltså behövs det inte.


Husmorstips 7:

För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.

Rikgiga kvinnors tips:

Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande har huvudvärk, men vem bryr sig.


Husmorstips 8:

Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.

Riktiga kvinnors tips:

Överblivet vin???


 

Av Dina - 22 januari 2010 08:34

Har börjat det mödosamma arbetet med att ställa om min dygnsrytm.

Så, nu, innan kl ens är nio har jag varit vaken i nästan två timmar och tom ätit frukost.

Bra jobbat, jag!

Av Dina - 21 januari 2010 11:43

Jag fick i 40-årspresent en resa till Budapest.

Den blev inte av det året då en av mina vänner som skulle med blev arbetslös.

Men så häromdan så fick jag ett mail; "Vad sägs om det här?"

  

  

  

"Hotellet har även spa avd."

Jag tyckte det såg underbart ut! Och det skrev jag som svar.

"Bra! Då är det bokat!"


Så sista helgen i mars tors-sön, åker vi.

Det är första gången på 20 år som jag åker utomlands utan barn.

Alltså, sen Max föddes i mars 1990 har jag alltid haft barnen med mig när jag har semestrat.

Så, det känns både roligt, spännande och nervöst.

Hur ska dom klara sig utan mig.

Men jag har lovar mig att inte tänka på dem när jag är där utan bara njuta. Och det är väl bara att vänja sig, det här blir en av alla kommande barnfria semestrar jag kommer att ha framöver, mina barn blir bara äldre och semester med mamma lockar inte på samma sätt som förut...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards