Alla inlägg under april 2009

Av Dina - 16 april 2009 13:28

Igår fick jag för mig att jag skulle cykla till jobbet.

Hade glömt hur jobbigt det var och hur dålig kondis jag egentligen har...

I alla fall, jag trampade iväg, lagom tills jag hade min arbetsplats inom synhåll kände jag hur ont i baken jag hade fått.

Jag var alldeles öm, värre än att sitta på MC:n.

Svor lite för mig själv att jag tog cykeln, nu kunde jag ju inte be Micke hämta mig heller, sån´t jag kan göra om jag går.

Men, men, jag var tvungen att stå mitt kasst och jag behöver verkligen motion.

Nåt mer jag hade glömt är att vägen till jobbet går nerför, vägen hem uppför...:-(

Så inte nog med att jag var trött efter att cyklat till jobbet, arbetat en hel kväll, jag skulle nu cykla hem uppför också, med en kondis som en kastrull...

Väl hemma lät jag som en astmatiker, jag behövde mer luft än jag kunde ta in...

Och så var det baken, ändå har jag ett bra säte på cykeln, men tydligen inte för långfärd. Och om jag gemför med riktiga cyklister, som tävlar, så har dom en pyttesadel. Hur ont måste inte dom få?!

Men det är väl det som är meningen kanske, att det ska vara obekvämt så dom inte sätter sig och fincyklar utan trampar på för att komma fram och få hoppa av cykeln.

Men eftersom jag inte är en tävlingsmänniska så undrar jag om det finns en sadelmuff? Någonting mjukt man kan sätta på sadeln gärna i fårull...

Jag har tänkt sätta en kudde där, men det skulle se löjligt ut..

Så, om någon vet vart man kan köpa en rumpmuff, vänligen berätta det för mig.

Av Dina - 15 april 2009 10:31

Vi har ridit metallko, käbblat om vad som är vänster och höger, börjat skolan, slutat skolan, skaffat pojkvänner, gjort slut, snackat skit, berättat hemligheter, retats, flyttat, jag har skaffat barn, hon har gift sig och under hela den här livets resa har jag fått äran att vara med henne.


I 37 år har jag delat mitt liv med henne, det känns unikt, jag känner mig unik som har fått vara med en av dem mest underbaraste personerna som finns. När jag tänker efter är hon mitt längsta förhållande! :-)

Så, idag är det ingen vanlig dag. Idag är det Sus födelsedag!

Grattis på 40-årsdagen, darling!


Av Dina - 14 april 2009 08:26

Nu är "svenska påsken" slut och idag börjar den ortodoxa påskveckan, alltså min påsk.

Jag har aldrig förut känt att det har varit viktigt att hålla på traditioner sådär till 100 %, men ju äldre mina barn är ju vikitgare blir det. Jag märker att det även blir viktigt för dem. Dom vill ju veta om deras ursprung från min sida, och så tycker dom det är kul också.

Förra året när jag skulle fasta på långfredagen så säger både Max och Mia att det skulle dom också göra. Kul!

I år tänkte jag "fasta" hela veckan, d v s No meat... Det skulle alltså betyda om man ska göra det på riktigt att det skulle bli en veganvecka.

Men jag fuskar och gör det till en vegetarianvecka. Utom fredag då som är mer strikt.

Jag frågade Micke om han ville uppmärksamma den svenska påsken, men han var inte intresserad och jag lägger inget krut på den.

Han undrar varför jag håller på, nu när min påsk börjar, och frågar om jag tänker på Jesus bara för att jag fastar. Han är så jäkla fånig! Det handlar väl inte om det! Det är en tradition! Om man inte gör sig till, hur märker man då att det är något speciellt?!

När man har fastat och sen går till kyrkan på natten och tänder ljusen och krossar äggen för att sen åka hem eller till någon och äta, det är det som gör påsken.

Då kan man ta bort julskinkan på julen också, eftersom allt som symboliserar en högtid uppenbarligen ínte är så viktigt. Ja, det borde jag göra, Micke som äter minst två julskinkor själv. Nästa år ska det inte finnas någon, får vi se vad han säger då minsann?!

Nä, hemma hos mig ska påsken firas den här veckan, som den alltid har gjort!

Av Dina - 14 april 2009 08:20

Söndag. Första turen i år med motorcykeln. 31 mil blev det. Vi åkte ner mot Gnesta och tillbaks, stannade hade picknick och myste i solen, det hann vi också.

Måndag. Det blev Norrtälje, vi åkte och hälsade på Mickes pappa och Kerstin på deras landsställe. Tyvärr hade vi inte lika tur med vädret, men solen tittade faktiskt fram då och då och jag och Kerstin gick en skön promenad i skogen.

Sen var det till att åka hem och slappa i soffan.

Det har varit en mycket skön helg, jag och Micke har umgåtts alla tre dagarna för ovanlighetens skull...:-)

Av Dina - 11 april 2009 22:27

Idag var jag äntligen ledig. Jag hade sett fram emot att få sooova, åtminstonde till kl. 9.00, men Micke tyckte det var alldeles för fint väder för att sova bort, och han hade rätt.

Så, medans jag trasslade mig ur lakanen så var han och köpte färska frallor till frukost.

Sen väckte jag Oliver, det enda barnet som är hemma, och så åt vi en god påskfrukost.

Efter det gjorde vi oss iordning för att åka och njuta av solen, vi åkte till Maxi för att köpa en pläd (eftersom jag har lagt dom andra på ett mycket bra ställe...) och en freesbee, packade ner dricka, hund och barn och åkte till Nyckelviken. D v s vi och resten av Nacka. Efter att ha solat i ca 3 minuter fick jag fnatt, jag kunde inte ligga kvar, mitt blod började koka så jag tog hunden och gick ner till vattnet.

Sen spelade vi freesbee alla tre och efter en stund åkte vi hem.

Jag stod inte ut! Hur faan ska jag överleva denna sommar?!

Väl hemma fick jag en hel del gjort. Jag påtade i trädgården...eller rättare sagt jag ansade rosorna.

Sen fick jag för mig att jag ska vårstäda, och jag skulle börja i vårat sovrum.

Jag drog fram sängen för att komma åt ordentligt och vad fick jag se....?

Den där jäkla katten, Frasse, hade släpat in en fågel, och inte någon liten heller! Det var en sån där grå/brun ganska fin som finns massor av här vi bor. Färsk var den också. *blä*  Jag mutade Oliver med 30 kr om han tog bort den, funkar varje gång! ;-)















Av Dina - 10 april 2009 22:59

Om det var förr i tiden.

Jag pratar om min moster, hin håle personifierad.

Hon har alltid varit en plåga för släkten, men man står ut med henne eftersom hon är släkt. Det har jag alltid fått höra. "Men hon är ju familj.."

Hennes beteende har inte riktigt drabbat mig personligen förut, utan andra, men eftersom dom har valt att förlåta så har jag inte gjort någon större sak av det heller, jag har funnit mig i den drabbades beslut.

Men nu, nu har hon gått på fel person.

Lukas, min bonusson, och hans söta flickvän Siri skulle åka till Athen.

Dom flaggade för att få ha lägenheten redan i januari och eftesom ingen hade gjort anspråk på att få vara där så fick dom det.

Eftersom vissa i min släkt är lite virriga så påminnde jag om det vid nästan varje samtal.

I slutet på februari säger mamma att Helvetet har öppnat porten och Satan är på väg, fast hon sa det mer krypiskt, typ: Din moster kommer från USA i påsk.

Redan där började jag ana oråd. Inget gott kommer av att hon är i närheten. Men mamma hade pratat med henne och förklarat att lägenheten var upptagen en vecka och att hon inte kunde bo där.

Men min moster tyckte inte att det gjorde något eftersom det är veckan före den grekiska påsken och hon skulle bo hos min mamma eftersom dom skulle förbereda inför kommande påskfirande.

So far allt so good.

Torsdag förra veckan anländer plågan, Lukas och Siri skulle komma först på lördag natt. På fredag skulle mamma och Haden åka till Eratini, men då ändrade hon sig plötsligt för hon ville få håret fixat (och hornen slipade) innan påsken och det kunde hon få först på lördag.

Ok, mamma åker på fredag till Eratini och på lördag kväll, när hon inte kunde känna någon svaveldoft över Eratini så ringer hon sin syster för att se vart hon blivit av.

"Nej, jag stannar här tills på fredag" blev hennes svar.

Alltså idag fredag. Ungarna ska vara där en vecka, dom åker hem imorgon, vad fan ska hon vara där för?!

Jag blev galen! Jag har bara sagt mycket dumma saker om henne hela veckan. Saker som visst var lite omogna, men det känndes skönt att säga dem...

Idag har hon åkt till min mamma i Erartini och åter igen, har hon fått som hon velat.

Hon har förstört semestern för Lukas och Siri och nu kan hon i lugnan ro åka och fira påsk med sin syster.

Jag har skällt på mamma för det. Men idag när jag pratade med min svägerska så sa hon saker som faktiskt är sant.

Jag kan skita i henne, hon betyder inget för mig, men för min mamma är hon hennes syster. Hon bryr sig trots allt om henne. Jo, jag förstår det. Jag ska inte försöka få min mamma att föra mitt bråk med Häxan, det får jag göra själv. Och jag tänker inte bråka. Tanten är ändå 70 år, så jag begraver henne redan nu. För mig är hon borta! Där, nu vet vi vem tredje person var! ;-)

Av Dina - 6 april 2009 10:41

Nu är det vår, och då vaknar naturen till liv, d v s ormarna. Nu måste jag gå i skogen och titta neråt igen.

Men jag har blivit duktig. Jag springer inte längre hem och gråter.

Nej, jag kan vänta tills dom slingrat sig över stigen, och ligger dom och solar så springer jag bara förbi dem. Framsteg! :-)

Det är konstigt egentligen, jag ser knappt framför mig i vanliga fall, men när det gäller ormar är jag som en falk, jag ser dem t om under löven!

Nu när jag sitter här och skriver ser jag i ögonvrån nåt som rör sig på golvet, det är en spindel. Hade Mia varit hemma hade hon tvingat mig att ha ihjäl den, hon hatar dem, men jag vill inte att det ska börja regna, så jag låter den vara och hoppas den vänder sig om och går ut.

Hahaha... Medans jag sitter här och skriver om spindlar så kom jag att tänka på en annan person, Sarah, hon är också spindelrädd.

Jag minns när hon skulle flytta in på Ängsövägen och vi var på deras altan när jag tittar på Sarah och säger: "Sarah..."

Jag hinner inte säga mer, Sarah har kastat sig upp och börjat springa fram och tillbaks på baksidan samtidigt som hon kastar av sig tröjan... *skrattar*

Det var en bra entré, Sarah! Ett snabbt sätt att lära känna sina grannar. ;-)

Till saken tillhör att Sarah hade ingen spindel på sig, hon tog bara det säkra före det osäkra.... Minns du? :-)

Av Dina - 6 april 2009 10:29

När jag fick mitt första barn, 1990, var det babybom.

Då fanns det dessutom fler förlossningskliniker och ändå märktes boomen.

Undrar vart alla tar vägen idag, då när jag fick barn, hörde man aldrig att man behövde åka tvärs över hela stan för att föda.

Bodde man i Nacka, födde man i Nacka!


Nu är det verkligen babyboom igen. Alla får barn till höger och vänster.

Kul för dem!

Tyvärr så är min generation inte alltid så imponerad.

Just när vi börjar bli av med de barn vi själva har skaffat, kommer det nya...

Neej, en paus tack!

Men visst är det sött med bebisar, det kan jag absolut hålla med om!

Men det mest skrämmande det är när personer i MIN ålder blir mormor/farmor, morfar/farfar.

Vi är för unga för sånt.

Senast ut i den svängen är Antonia, hon ska bli farmor....

Grattis till henne.

Jag stryper den av mina barn som ens tänker tanken... :-)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Translate


Skapa flashcards